Hlavní obsah

Glosa: Nespílejte o Vánocích výdejním boxům. Města hyzdí jiný binec

Jan Stránský
editor Seznam Zprávy
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Česká města vizuálně víc ničí desítky jiných drobností, než jsou výdejní boxy. Třeba stroboskopické nápisy „Otevřeno“ ve výlohách všech večerek. Anebo větrem rozsápané slevové plakáty.

Článek

Vizuální smog, který zohavuje česká města, má v předvánoční nákupní honičce nový symbol. Výdejní boxy e-shopů. Jako je kupříkladu Alza, ale rovněž dopravců typu Zásilkovna, PPL, Balíkovna nebo DPD.

Jak nyní v zajímavém textu napsal portál Ekonews, věc se aktuálně řeší v Praze. „Naše primární požadavky na umístění balíkomatu jsou maximální respekt k okolnímu prostředí, a to jak tvarem, velikostí, materiálem, tak barevným řešením. Nesmí tvořit fyzickou bariéru a omezovat chodce a nesmí přispívat k vizuálnímu smogu,“ cituje web Marka Váchu, mluvčího Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.

Měřítko šerednosti

S čímž nelze nesouhlasit. Na vysoce exponovaných místech hlavního města (Černý Most, Anděl, obecně metro a jeho okolí), kde se pohybuji několikrát týdně, mě, co se dá dělat, nic takového do očí dosud nepraštilo. Pardon.

Možná trpím selektivní slepotou. Každopádně případné výhrady k agresivně barevným a doprostřed křižovatek posazeným –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ když to záměrně ultra vyhrotím –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ boxům plně chápu.

Anketa

Hnusí se vám výdejní boxy?
Ano
12,9 %
Ne
87,1 %
Celkem hlasovalo 681 čtenářů.

Zvláštní je, že nejen na mých metropolitních, nýbrž ani maloměstských toulkách po rodném Jablonci nad Nisou jsem na cokoliv tak strašidelného nenatrefil.

Nápadně otřesnější, a navíc dávno k ničemu, jsou – myslím si – zkorodované oldschool výlepové, chcete-li plakátovací plochy. Bývají začasté vichrem rozsápané. Fackují zadumané chodce kolosálními letáky o formátu A2. 

Nejčastěji lákají jedovatou fosforeskující žlutou barvou ke slevovému nákupu v místní pobočce elektrosupermarketu.

Argument, že slouží k orientaci seniorům, je už dnes ke starším lidem natolik urážlivý, že nezaslouží hlubšího rozboru.

O málo šerednější bývají přesaturované stroboskopické nápisy „Otevřeno“ ve výlohách (nejen vietnamských) večerek.

Navíc, jak konstatuje citovaný článek, nonstop výdejny se mají civilizovat: Alza prý pracuje s architekty, v deset večer vypíná na boxech světla a v historických centrech měst používá „decentní šedý branding“.

Ekologické krabice

Balík odeslaný do boxu údajně urazí o třetinu kratší trasu než ten poslaný na adresu zákazníka. A ušetří svět třetiny oxidu uhličitého. Kontraargumentující teze, že se zákazník stejně musí do boxu pro zboží nějak dopravit, typicky autem, je logická, ale neplatí. Dnes už je skoro všude box výrazně blíž, a to markantně, než kamenná pobočka výdejny.

Ještě k designu. Zásilkovna místo známých červenobílých boxů hodlá přejít na výdejny bílé, šedé, béžové či zelené.

Ve finále stejně záleží na vkusu. Což je neměřitelná kvalita. Dle mého městskou krajinu vizuálně závažněji devastují desítky jiných drobností, než jsou výdejní boxy.

Věc má i psychologický rozměr. Mně boxy, díky možnosti neabsolvovat křečovitou komunikaci s neznámou bytostí za pultíkem, zvedly jakost introvertního života o mnoho procent.

Ano, znovu záměrně přeháním. Ale jen trochu.

Chci říci jediné. Péče o to, aby krabice, jichž má už dnes jen Zásilkovna po České republice skoro čtyři a půl tisíce, byly co nejméně odpudivé, je absolutně bohulibá.

Snažit se proti nim generálně bojovat se nicméně rovná touze zakázat internet.

Nesmyslné, absurdní, zpátečnické.

Doporučované