Hlavní obsah

Příští roky budou pro řidiče v Praze naprosté peklo, prorokují čtenáři

Foto: SZ

Ilustrační fotografie ze Štěrboholské spojky z roku 2021.

Cyklopruhy, přebujelá výstavba bytů, nedokončený okruh, ale také rozvážkové služby či dojíždění z okolí. To jsou – spolu s pohodlností části Pražanů – podle čtenářů hlavní příčiny kolabující dopravy v hlavním městě.

Článek

„Nechat, jak to je, on se provoz zreguluje sám. Musí existovat čas ztracený stáním v koloně, který už lidé nebudou ochotni akceptovat, a buď pojedou MHD, jindy, jinam, nebo se odstěhují,“ navrhuje jeden z diskutujících. Redakce Seznam Zpráv vybrala do Fóra čtenářů zajímavé názory z diskuze u článku o tom, že letošní podzim byl pro řidiče v Praze mimořádně náročný a zda existuje nějaké řešení.

Přečtěte si původní článek

Zuzana Reyne: Praha má skvělou MHD, bohužel za jejími hranicemi už to tak dobré není, a proto je na silnicích tolik aut. Jezdím jedním z nich, a místo abych byla na okraji Prahy za osm minut, trvá to často 30 a více minut. Aktuálně se opravuje Pražský okruh a všechny sjezdy ve špičkách stojí, což blokuje dopravu pro všechny. Taky vozím děti, ale kdybych byla třeba Ivetou, co jezdí ze Stodůlek na Smíchov, určitě bych volila metro – je to rychlejší a příjemnější. Co ale opravdu chybí, jsou parkoviště v okolí stanic metra a lepší napojení MHD na blízké vesnice u Prahy. Jeden autobus za hodinu je naprosto nedostačující.

Jan Grym: Realita je taková, že kvalitní infrastruktura může pomoci mimo špičku. Ve špičce není průjezdnost měst, jako je Praha, daná kapacitou komunikací, ale tím, jaká zdržení jsou řidiči ještě ochotní tolerovat. Ve špičce se dá ucpat jakákoliv komunikace. Stačí se podívat do okolí velkých měst v USA. Ráno je beznadějně plných i šest pruhů. Okruhy a radiály jsou potřebné, ale problém je, že se z nich doprava někam musí rozlít. A ve špičce se tak paradoxně situace může jejich dokončením ještě zhoršit, protože přitáhnou do města více aut.

  • Jaroslav Kasika (reaguje): Praha hlavně trpí tím, že je uzlovým městem z východu na západ a ze severu na jih. Stále přitom nejsou dokončeny vnitřní a vnější okruh, které by tranzitní dopravu přesunuly z Prahy na okraj. Navíc samotná Praha u některých ulic snížila jejich kapacitu tím, že módně vytvořila pruhy pro cyklisty, které ale stejně nikdo nepoužívá.

Jindřich Forman: Lidé nechtějí nutně jezdit MHD, nechtějí v zimě jezdit na kole. Místo toho, aby se vše soustředilo na to vybudovat okruhy, rozšířit silnice pro auta tam, kde to jde, tak se dělají cyklopruhy, které lidé nechtějí, dělají se pruhy pro bus… Zákonitě uberou pruh pro osobní vozy. Nemůžete se rozhodnout, že vnutíte lidem to, že všichni vlezou na kola nebo do autobusů, když to nechtějí! Město jsou ti lidé, co tam žijí, a ne ti na tom úřadě! Proč se udělá na silnici cyklopruh na celý rok, když je to vyloženě sezonní záležitost? Kolik lidí jezdí v mrazu na kole? Proč jsou tímto způsobem celou zimu blokované silnice! To je ten důvod, proč je vše ucpané! (redakční kráceno)

Petr Morávek: Čemu se lidé diví? Podle odborníků jezdí v Praze až 20 tisíc taxíků, kolik jezdí různých DoDo, Rohlíků apod. netuším, stejně tak kolik je denně na cestách kurýrů všech možných firem. Čím dál více věcí všeho druhu si dnes lidé nechávají dovážet, a to se na dopravě zkrátka nějak projevit musí, ne?

Daniel Kovac: Naivita je myslet si, že Praha zvládne všechna auta ze Středočeského kraje. Ukažte mi milionové město v Evropě, kde doprava do centra nekolabuje. Dokud nepochopíte, že Praha nikdy nepojme všechna auta ze středních Čech, a že od dopravy v centru je MHD, tak budete trpět v kolonách. MHD není na hranici kapacity, pouze je zdržována lidmi, kteří si myslí, že se všechna auta do Prahy vejdou. Nemá smysl nasazovat další autobusy, pokud stejně skončí v kolonách hlupáčků v autech.

Fórum čtenářů

Redakce Seznam Zpráv vybírá nejzajímavější příspěvky z diskuze čtenářů (některé mohou být redakčně kráceny). Zajímají nás vaše názory na aktuální témata a vážíme si diskutérů, kteří debatují slušně, k věci a dodržují kodex diskuzí SZ.

Své postřehy k tématu můžete redakci Seznam Zpráv také psát na e-mail forumctenaru@sz.cz.

Mirek Nejedlý: Já jsem letos začal jezdit na motorce. Celé léto to byla pohoda a ušetřených 30 minut na každé cestě. Teď mám zimní pauzu, ale už se těším zase na březen nebo duben, až to zase půjde a budu si jezdit za poloviční čas. Ne náhodou v evropských metropolích, jako třeba Paříž, jezdí bambilion skútrů.

Petr Vilgus: Otevřeně –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ jiná možnost než regulace aut není. Pokud by se do města měla vejít všechna auta, která o to mají zájem, bylo by třeba zbořit polovinu domů a rozšířit ulice na moskevské šestipruhy. Kdyby všichni ti dojíždějící využili MHD a nezahušťovali omezený prostor na silnicích auty, bylo by po problému. Co zvýšit poplatky za parkování + zavést mýto do centra, aby se zesílil tlak na motoristy?

  • Petr Švec (reaguje): A zkusil jste třeba někdy rozvést děti do školy a školky MHD? Evidentně ne. Ano, jde to tam, kde jsou na trase. Problém není moc aut. Problém je Hřib a jeho dementní pruhy pro cyklisty a MHD/Taxi. Tam, kde původně nebyly, byla doprava v pohodě. Po zavedení vyhrazených pruhů nebo zúžení ze dvou na jeden. Například kvůli ostrůvku pro chodce aj. Typický příklad Plzeňská/Vrchlického.

Ondřej Zelený: Spíš bude problém v tom, že lidé jezdí autem i pro rohlíky. Většina nové pražské výstavby jsou monofunkční satelity nebo byty na okraji, odkud se bez auta nikam nedostanete. Koncept, o kterém už minimálně 70 let víme, že je nefunkční, ale developerům to vydělá, tak proč to regulovat. Rád bych na konec dodal mé oblíbené: „Vy nestojíte v koloně, protože vy jste ta kolona.“

Jan Hlisnikovský: Já jsem popravdě rád, že se to eskaluje –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ je to nutný předpoklad k tomu, že mimopražští prostě začnou používat jinou dopravu. Pokud cesta do práce bude trvat dvě až dvěapůl hodiny versus 40 minut vlakem, tak už to třeba bude důvod, aby aspoň část přespolních nechala auto někde mimo. Je pravda, že aktuálně je to leckde 1,5 hodiny vs. 40 minut, a zatím jenom skřípou zuby, nebo nadávají. PS: Jel jsem nedávno ráno směr letiště a v 90 % aut byl jeden člověk. Tohle prostě není udrzitelné…

Jiřina Poustecká: Konečně to někdo řekl nahlas. To, co se letos děje v Praze, je neskutečné. A bude hůř. Velká města v zahraničí mají silnice o třech až pěti pruzích ve městech, a my tady jedno- či dvouproudové páteřní komunikace. A ty se ještě omezují cyklo- a buspruhy a neustálými stavebními pracemi. Záchytná parkoviště na krajích města by se musela nafouknout 10×. Kdo jede z Radlic na Smíchov autem, je podle mě blázen, ale mimopražští jinou možnost nemají. Dnes už se člověk jinak než metrem se zachováním příčetnosti nedostane… Praha neskutečně zaostává a s rychlostí výstavby okruhu a nového metra budou příští roky naprosté peklo pro řidiče.

Pavel Němeček: Do Prahy se neustále cpou peníze, dojíždí tam stále více lidí. Je třeba vytvořit pracovní příležitosti v okresních městech, problémy s dopravou a bydlením zmizí. Takhle dostává Praha stále více peněz ze státní kasy, bydlí tam stále více lidí. Ať si Pražáci tuto dopravu užijí.

  • Jan Toušek (reaguje): Jako Pražák to říkám taky. Třeba státní úřady nemají v Praze co dělat. Vzhledem k platovým podmínkám nejsou úřady schopné v Praze sehnat kvalitní lidi. Už dávno měly být úřady (kromě samosprávy) v regionech s vyšší nezaměstnaností...

Doporučované