Článek
Českem ve čtvrtek a v pátek projede nová automobilová soutěž. Středoevropská rallye. Zní to vznešeně. Ale není nad čím jásat.
Na mém domovském severu Čech máme dlouhé zkušenosti s Rallye Bohemia. Jakkoliv do jisté míry chápu extázi příznivců svištících disků, víc rozumím rozmrzelosti lidí žijících podél tratí.
Roky marně protestují. Že je soutěž zamyká do domácího vězení. Že nemohou otevřít okno, aniž by riskovali, že jim zrcátko za triumfem se ženoucího „wéercéčka“ rozdrtí nosní přepážku. Že jsou silnice v širokém okolí uzavřené. Že vůkol blikají ostražité policejní antony. A po mezích jsou rozházená duhově žíhaná brčka od limonád, kvasící pivní kelímky, špejle se zbytky tlející cukrové vaty, křenem zmaštěné tácky od buřtů. Binec.
A že už tak sotva sflikované okresky v Českém ráji jsou po sportovním víkendu ještě více rozsápané speciálními asymetrickými pneumatikami. O škodlivosti emisí z našlapaných přeplňovaných mašin netřeba hovořit.
Závod vede nezřídka cestami lemovanými hustými lesy. Extrémní hluk pohodě zvěře a celého ekosystému neprospívá. Což je obecně v rozporu s planetární snahou netrápit přírodu zkoušenou klimatickou krizí.
V neposlední řadě při rallye někdy umírají lidé. Závodníci i diváci. Modleme se, aby se to nyní nestalo.
Oficiální informace říkají, že se Středoevropská rallye koná od 26. do 29. října v České republice, Německu a Rakousku. Jde o předposlední závod mistrovství světa v automobilových soutěžích. První posádky prý vyšle na trať prezident Petr Pavel, přítomen má být i premiér Petr Fiala. V cíli vyznamená ty nejlepší bavorský premiér Markus Söder.
Nóbl akce, řeklo by se.
Hloupé například je, že jedna z etap se jede přes Šumavské Hoštice. Ves, jež leží při horním okraji Šumavského podhůří, šest a půl kilometru od pralesního Boubína. Protíná ji hranice CHKO Šumava.
Vskutku ideální místo pro kvílení túrovaných motorů.
Podobně jako Rallye Bohemia i Středoevropskou rallye provází svévolná, několik dní trvající bezohlednost. Organizátoři diktují místním lidem, kam mohou jít a kam nikoliv. Kde si jejich děti mohou hrát. A kde ne. Kam smí a nesmí chodit venčit psy.
Nemilé. Ale ještě to nejmenší.
Rallye mívají i fatální důsledky. Pro šoféry a navigátory v autech, ale i pro diváky. Pro fanoušky, kteří si chtějí „vytunit“ zážitek co nejlepším výhledem. Nerespektují mantinely, točí si auta na telefony v nepřehledných zatáčkách a za nevyzpytatelnými horizonty.
Tučnou souhlasnou vlnovkou je třeba podtrhnout, že pořadatelé Středoevropské rallye věnují na internetu bezpečnosti úctyhodnou pozornost. Navigují diváky na fotograficky přitažlivá, avšak bezpečná místa. Ke stažení jsou aplikace do telefonů, jež ukazují cesty k atraktivním, leč bezrizikovým „instaspotům“, jak se dnes říká. K dispozici jsou mapy k online stažení, QR kódy, online navigace. Špičková práce. Otázka je, zda se jí lidé budou řídit.
Nehodlám nikoho ranit, ale žijeme v převratné éře. Nejen vlivem technologií, ale i díky měnícím se prioritám populace ve vztahu k planetě. Navzdory snaze pořadatelů jsou automobilové závody – mimo uzavřené a k tomu speciálně určené okruhy – neudržitelné, neobhajitelné.
Osud sportu, který ničí veřejný majetek, omezuje svobodu lidí a škodí přírodě, je v jedenadvacátém století zpečetěn.
Jako byly středověké rytířské souboje na život a na smrt nahrazeny elegantnějšími závody, míčovými hrami a gentlemanským šermem, bude patrně v dohledné době rallye nahrazena… Inu, těžko hádat. Něčím civilizovanějším.