Článek
Glosu si také můžete poslechnout v audioverzi.
Jakkoli je směřování k elektromobilitě prospěšné, ke zklidnění jurodivé české společnosti za současných podmínek nepřispěje.
Spíš naopak. Vlastníci předražených samostatně stojících rodinných usedlostí se ještě více vzdálí vlastníkům podobně předražených rodinných usedlostí naskládaných horizontálně na sebe.
Zkrátka: U rodinného domku si teslu dobijete výrazně snáz než z bytu v pátém patře paneláku.
Nejde o bezvýznamný problém. Archiweb, který se zabývá architekturou a bydlením, uvádí, že v panelových domech žijí v Česku dlouhodobě zhruba tři miliony lidí.
„Podle statistik je v Česku 4,37 milionu bytů, z toho 3,83 milionu trvale obydlených. Z těchto obydlených bytů připadá 2,16 milionu na bytové domy. V panelových domech je více než polovina z nich,“ píší odborníci.
V otázce elektromobility ovšem nejde jen o paneláky. Jde o všechny bytové domy, které dohromady utvářejí města. O zdobné secesní paláce i funkční kolonády činžáků a bytovek.
Řečí čísel: V České republice dlouhodobě bydlí v rodinném domě 46,7 procenta obyvatel. Přesněji 36,6 procenta v samostatných domech a 10,1 procenta v dvojdomcích. V bytech žije 52,8 procenta Čechů.
Množina garáží ve městech kdesi za humny bytových čtvrtí nestojí za řeč.
Víc než polovina obyvatel Česka si tudíž, i když na to má peníze, neboť ceny elektrovozů postupně klesají, nemůže elektromobil pořídit. Dobíjet EV třeba značky Volvo prodlužovačkou ze třetího patra sebeparádnějšího bytového domu je nekomfortní a nebezpečné.
Volvo jsem nezvolil náhodou. Automobilka teď oznámila, že vyrobila poslední vůz poháněný dieselem. Dočasně ještě ve švédské továrně Torslanda vznikají benzinové modely. Od roku 2030 však budou všechna volva elektrická.
Ke hvězdám strmící křivky, jež v poslední době doprovázely zpravodajství o prodejích elektroaut, je třeba uzemnit. Jsou pravdivé, což o to. Ale startují z nuly. Proto vypadají tak impozantně.
Ve skutečnosti po Česku jezdí přibližně 25 tisíc elektromobilů. Přičemž registrovaných tu máme víc než šest a půl milionu osobních vozidel.
Dobíjecích stanic je u nás plus minus pět tisíc. Klasických pump přibližně osm tisíc. U každé je ale v průměru šest až osm stanovišť. Blížíme se tedy 60 tisícům míst, kde může řidič doplnit energii vozu hnaného spalovacím motorem.
Anketa
Dobíječky rostou po jednotkách kusů v nových parkovacích domech. Sem tam u obchodních center. Na sídlištích a běžných městských třídách prakticky vůbec.
Covid, Putinova válka i zdražování bohužel nadělaly tolik škod, že si další třídění společnosti na část uvědoměle elektrickou a část fosilně spalovací nemůžeme dovolit.
Je strašné to vyslovit, ale navzdory postupující klimatické změně, jejíž efekt cítíme i u nás, musí být Česko dočasně krátkozraké. A nájezd elektromobility z výše uvedených důvodů přibrzdit. Například oddálením plánovaných zákazů vjezdu klasických automobilů do center velkoměst. Do doby, než se podaří dobíjecí infrastrukturu rozprostřít skutečně masivně po celém státu.
Nedojde-li k tomu a tlak na „vyhlazení“ starších aut zesílí, společnost se ještě víc rozštěpí. Utlačovaná, a tím pádem uraženě zaťatá většina se pak na daleko důležitějších klimatických opatřeních neshodne už vůbec. Což by mohl být opravdu průšvih.
Nejsme v tom sami
Elektromobilitu brzdí i jinde.
Mercedes-Benz v únoru snížil svůj odhad výhledu prodeje vozů s touto technologií. Nyní očekává, že vozidla poháněná bateriemi se udrží na méně než polovině prodeje déle, než se předpokládalo.
Audi koncem loňského roku oznámila, že zavádění elektromobilů omezí.
Globální autopůjčovna Hertz Global Holding kvůli vysokým nákladům na opravy a slabé poptávce prodá třetinu své americké flotily elektromobilů. Získané prostředky z prodeje 20 000 elektroaut investuje do vozů poháněných spalovacím motorem.