Hlavní obsah

ČT a Český rozhlas? Nelze tvořit obsah, který se bude líbit všem, píší čtenáři

Foto: Seznam Zprávy, Shutterstock.com

Na tom, zda má veřejnoprávní rozhlas vysílat podcasty, se čtenáři neshodnou. Ilustrační fotografie

Stále nemáme jasno, jaká by měla být média veřejné služby. Čtenáři Seznam Zpráv diskutují o tom, jestli má produkce České televize a Českého rozhlasu končit u zpravodajství, nebo je v pořádku i trochu „komerční“ zábava.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Redakce Seznam Zpráv vybrala do Fóra čtenářů zajímavé názory z diskuze u článku o tom, jaké téma je, nebo není „veřejnoprávní“ a zda má rozhlas za peníze koncesionářů vůbec produkovat podcasty.

Přečtěte si původní článek

Petra Tomanová: Proč by rádio nemohlo mít podcasty? A témata, která nejsou nudná? BBC jede všechno možné včetně podcastů. A z témat by zdejším konzervám asi upadly uši. Od čeho jiného je veřejnoprávní médium než od toho, aby přinášelo nové pohledy a různé problematiky? Komerční stanice dělají z logiky věci jen pro většinu, veřejnoprávní jsou od toho, aby nepohodlná témata otevíraly a věnovaly se jim.

Zdeněk Zbudil: Zkusme se bavit trochu více přízemně. Tvůrců podobných podcastů jsou, no dejme tomu stovky. Spousta z nich je kvalitnější než tento podcast (nehledě na téma, hleďme na zpracování a kvalitu). Tito tvůrci si shánějí financování svých projektů, jak se dá. Ptám se tedy, proč zrovna tento tvůrce s tímto podcastem dostal jackpot a je financován z veřejných prostředků? Jméno? Známosti? Co vlastně? A to je ten problém!

  • Honza Kříž (reaguje): Myslím, že vzniká i spousta podcastů třeba o sportu nebo o politice, a možná jsou i kvalitnější než Branky, body, vteřiny a OVM. Když použiju váš argument ad absurdum, měli bychom zrušit i tyhle pořady, protože soukromí tvůrci nemohou konkurovat molochu ČT financovanému z veřejných prostředků? A ještě vaše otázka, proč zrovna ten a ten dostal to a to - takhle prostě svět funguje. Mohl byste se chodit ptát do každé firmy na světě, proč tenhle člověk dělá tuhle pozici, proč ho na jeho místo přijali, a ne někoho z dalších deseti kandidátů. Jestli někde pracujete, tak se zeptejte na to samé u sebe, jak jste se k práci dostal. Jste v ní absolutně nejlepší? Nebo se vám povedl pohovor? Nebo se lepší kandidáti nepřihlásili? Nebo jste dostal doporučení od známého, co už tam dělal? To není osobní útok na vás - já si třeba myslím, že jsem svoji pozici dostal na základě kombinace faktorů a to, jak dobrý jsem v té konkrétní činnosti, které se věnuji, byl jen jeden z nich.

Jan Mazůrek: Mě fascinují lidi, kteří mluví za ostatní. Jakože když to téma nezajímá mě, tak to přece neznamená, že nezajímá někoho jiného. Veřejnoprávní média by měla obsáhnout co největší spektrum posluchačů, a to zatím plní dobře. Mě nezajímá StarDance ani Peče celé Česko, ale najdu si a vyberu, co zajímá i mě. Koncesionářské poplatky mi nevadí, ani to, že se po x letech musí o pár korun zvednout.

Tomáš Kutálek: Tady paninka vychází z jakéhosi pomýleného předpokladu, že existuje něco v produkci ČRo, co mne zajímá, ale takto to vůbec postaveno není. Mne nezajímá ani to, co se počítá do té (rádoby) „masové produkce“, o nějakých woke kravinách s hostkami ani nemluvě. To už je přesně ta hranice, kde mne to začíná iritovat právě v kontextu se zvyšováním poplatků a zároveň vědomím, kolik ČRo zaměstnává lidí a kolik (obskurních a bizarních - a to se týká většiny) kanálů vlastně provozuje, aniž bych o nějaké to jejich vysílání byť jen náhodou zavadil. Ať si to svoje „veřejnoprávní médium“, i kdyby klidně se sportem a vším ostatním, platí ten, kdo o to stojí.

Jakub Holas: A udělal někdo (třeba RRTV) výzkum, co by lidé na veřejnoprávních médiích chtěli vidět/slyšet? Zeptal se „mladých“? Třeba by se dozvěděl, že chtějí koukat na staré „konzervativní“ pořady, protože těch angažovaných jsou plné internety. Nebo že je jim ČT a ČRo úplně putna, protože to absolutně nesledují a ani nemají v plánu? Že by ty diskuse nebyly jen plácání, třeba.

Michael Carbol: Musím říct, že rozhlas směřuje dobrým směrem. Určitě by za naše peníze neměl ustrnout ve formě vysílání z minulého století, protože tak by jistojistě ztratil smysl a zanikl.

Fórum čtenářů

Redakce Seznam Zpráv vybírá nejzajímavější příspěvky z diskuze čtenářů (některé mohou být redakčně kráceny). Zajímají nás vaše názory na aktuální témata a vážíme si diskutérů, kteří debatují slušně, k věci a dodržují kodex diskuzí SZ.

Své postřehy k tématu můžete redakci Seznam Zpráv také psát na e-mail forumctenaru@sz.cz.

Lubomír Jan: Je úplně jedno, kdo nebo co. Důležité je, že to je za peníze všech. Ať přestanou vydírat lidi o výpalné a vydělávají si na svůj provoz, a pak ať si vykládá nebo natáčí kdo chce, co chce. Vždy bude volba takový obsah nekonzumovat. Jen se zbavit toho výpalného.

  • Jakub Vejmelka (reaguje): A víte, co se navrhuje místo koncesionářského poplatku? Platba ze státního rozpočtu. Takže naprostá závislost na vládnoucí garnituře a platit to budete stejně. Akorát to neuvidíte v SIPO.

Jindra Anděl: Tohle je podle mě velké nedorozumění. Víte, co můžete napsat různým kňouralům, kteří nadávají na to, co dávají za filmy na Netflixu, co produkuje Hollywood, co chrlí různá herní studia atp.? Tak si to nekupuj. Je to ten nejjednodušší argument a nelze na to říct ani zbla. Ano. Nikdo mě nenutí kupovat si Netflix, koukat na Sněhurku od Disneyho nebo chodit na nějaké woke show.

Ale to tady říct nemůžete. Není to možné. Nelze si neplatit ČRo nebo ČT. Dokud nebude vyřešeno tohle, žádná debata nemá smysl. Není možné vytvořit obsah, který se bude zamlouvat všem. Lze jedině nenutit lidi to platit. A to se nestane. Tak neremcejte, že se někomu nelíbí Linda.

Jan Drvota: Vůbec nevím, kdo je Linda Bartošová, ale zastávám názor, že opinion podcast nemá na veřejnoprávním médiu co dělat. Veřejnoprávní média by měla svou činnost omezit na publicistické, zpravodajské a maximálně tak naučné pořady. Zbytek představuje komercionalizovatelný obsah, který by se měl komercionalizovat. Zvlášť za situace, kdy tato média obtížně hospodaří a musí se kvůli nim z koncesionářského poplatku dělat daň z internetu a vlastnictví mobilního telefonu. Co se týče České televize, tam jde většina rozpočtu na zajištění sportovních přenosů a vlastní tvorbu pořadů jako StarDance anebo Peče celé Česko a podobně. A to tedy rozhodně není veřejná služba, zajišťovat přenosy, jak lidé tančí nebo pečou. Byť na to kouká řada lidí a má to úspěch.

  • Antonin Klecka (reaguje): Jo, uděláme z ní zpravodajskou a dokumentární televizi, nudnou, na kterou se nikdo nebude dívat, a pak ji zrušíme, protože nemá sledovanost. Každá televize, i veřejnoprávní, potřebuje diváky, pokud je k ní nepřitáhnete třeba i trochu komerční zábavou, nikdo se na ni nebude dívat, ani na ostatní pořady.

Doporučované