Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Redakce Seznam Zpráv vybrala do Fóra čtenářů zajímavé názory z diskuze u článku o definitivním rozhodnutí Bruselu uvalit na čínské značky elektromobilů cla ve výši 17 až 35 procent, která doplní stávající desetiprocentní clo.
Přečtěte si původní článek
Pavel Novák: Cla mají chránit evropské výrobce automobilů. Vážně nechápu, proč by zrovna ČR, na výrobě automobilů závislá, měla pomáhat Číně.
Michal Švéda: Čína hodlá svými dotovanými auty zničit evropský automobilový průmysl. Na co jiného už by se měla použít cla než na tohle? Měli jsme zavést 100% clo jako USA.
- Jan Marek (reaguje):
Máte pravdu, na druhou stranu si musíte být sakra jistý a nezávislý na Číně, když s ní chcete jít do obchodní války (což cla na auta jsou). Problém EU je závislost na Číně, tím nás samozřejmě Čína drží v hrsti (EU to musí udělat, jako to udělal Trump, a to stáhnout výrobu nazpět do Evropy). Jenže na to musí mít suroviny a levné energie, aby to nepoložilo její obyvatele, a to EU bohužel nemá. Zaspala dobu a má špatné politiky.
Pavel Chamrád: Já bych se spolupráce nebál, pokud budou přes nás putovat auta a jiné produkty bez cla do EU, můžeme na tom jen vydělat.
Vratislav Beneš: Je zajímavé, že Čína házela klacky pod nohy evropskému automobilovému průmyslu v Číně, nám vyhrožovala ohledně návštěvy Tchaj-wanu a nyní ji budeme dobří? Přesně to ukazuje, jak úlisná a sobecká Čína je. Nehnul bych pro ně ani brvou, jen ať se ty jejich dovozy sakra prodraží. Samozřejmě i za cenu, že se prodraží zboží nám, ale jinak nám zruinují výrobní průmysl.
Zdeněk Hladík: Čína je ochotna posílit spolupráci s českou stranou v různých oblastech. - To tu bylo za prezidenta p. Zemana a nic z toho nebylo. Pouhé sliby.
Zdeněk Malík: Peking doufá v to, že česká vláda ‚sehraje aktivní roli‘. Doufat mohou, to jim nikdo nezakazuje. Ale nevidím jediný důvod dělat něco pro tuto totalitu, která dělá a myslí jen na sebe a kašle na lidi své i cizích zemí a na jejich svobodu, má rozpínavou politiku (= vojenskou, územní, ekonomickou = suroviny…), je protizápadní (= proruská), chce na všem vydělat, ale nenechá vydělat, kopíruje vše, co se dá a kašle na autorská práva!!!
Stanislav Grym: Čína a její totalitní komunistický režim sloučený s tím nejhorším z kapitalismu vytvořil filosofii komunistického ekonomického pragmatismu. Nebere žádné ohledy na jednotlivce, neexistuje občanská společnost, lidský život pro ně neznamená žádnou hodnotu. Pro náš styl života je to čirá hrůza. Měli bychom se před nimi mít na velkém pozoru. Čeká nás konfrontace. Jsou velmi ambiciózní a pro naši kulturu znamenají opravdu nebezpečí. Není to už žádná legrace. Přes ekonomické tlaky se snaží pomalu a nepozorovaně utahovat smyčky… Ještě je šance se ubránit. Ale jen jako EU. Malá země jako ČR by šanci neměla.
Pavel Janků: Na tomto příkladu je vidět, že vůbec nejde o nějakou ekologii, ale o byznys. Když je možnost, že by se v Evropě zvýšil podíl elektrických aut z důvodu nižší ceny, tak se to zarazí, protože by z toho nebyl pro velký byznysmeny žádnej kšeft. Takže žádná ekologie, prachy, prachy, prachy …
Roman Hudec: Obchod s Čínou je potřeba omezit ještě více. Čína neměla být nikdy přijata do WTO, absolutně nedodržuje žádná pravidla. Koukněte, jak se daří západním značkám v Číně… nijak zvlášť. Oni si to totiž okopírují a pak bez rozpaků prodávají pod svojí značkou.
Monika Knoppová: Clo zaplatí jen a jen konečný uživatel/spotřebitel. Nikdo jiný. Prodejce to sice odvede, ale k původní ceně si to přičte - a v pohodě ještě přidá něco navíc. Vybrané clo pak dostane EU, ale ne ČR, kde se něco prodá (clo není navýšené jen na automobily, ale i na jejich komponenty, i na jiné komodity, které si běžně někteří objednávají na e-shopech).
Konstatovat, že zavedením/navýšením cla podporují evropský tržní mechanismus, je holý nesmysl. Ukažte na vozidlo, které nemá jakýkoliv komponent z Číny. A tedy cena automobilu vyrobeného v rámci Evropy tudíž opět bude stoupat.
Takže rozdíl mezi hotovým vozem z Číny a vozem vyrobeným v EU bude stále znatelně rozdílný a jen kupující zaplatí do kasy EU, aby se mohlo vyhazovat do žumpy a trajdat po světě (v době možných videokonferencí).
Jaroslav Slavik: Nedej bože, aby si Evropané mohli koupit levné automobily. Prostě automobilová lobby akcionářů evropských automobilek zapracovala. Co na tom, že někdo je schopen to vyrobit levněji a kvalitněji.
Michal Fargaš: Tak EU zjistila, že čínští výrobci využívají nespravedlivých dotací, no to mě podrž. Zato vyšší daně na pohonné hmoty, nesmyslné emisní normy na spalovací motory a jejich následný zákaz bez ohledu na poptávku spotřebitelů je spravedlivá dotace elektroaut.
Karel Plachý: Až Čína zvedne vše, co dováží do Evropy, o ta nastavená procenta EU, tak nám všem sklapne.