Hlavní obsah

Boeing 737? Starší než počítačová myš, kufr s kolečky i autor tohoto článku

Miloš Čermák
Novinář, spolupracovník Seznam Zpráv
Foto: Keena ithar, Shutterstock.com

Ilustrační pohled do kokpitu Boeingu 737-800.

Když chceme někam daleko cestovat, tak nastupujeme do stejného typu letadla jako naši dědečkové a babičky. Má to své dobré důvody.

Článek

Let 1282 společnosti Alaska Airlines trval necelých 20 minut. Během stoupání se uvolnily a následně odpadly dveře nouzového východu u sedadla 26A. Letadlo typu Boeing 737 MAX bezpečně přistálo na letišti v Portlandu, odkud předtím vzlétlo. Nikomu se nic nestalo. To bylo v pátek 5. ledna brzy ráno. Vypadlé dveře a mobil jedné pasažérky se našly až v neděli odpoledne.

Alarmující bylo to, že k incidentu došlo prakticky na novém stroji uvedeném do provozu loni na podzim. I když to je relativní. Model 737 patří zároveň mezi nejstarší dopravní letadla, která jsou stále v provozu. Jeho vývoj začal před neuvěřitelnými 60 lety. Víme to dokonce na den přesně. Formálně začal projektový tým Boeingu pracovat 11. května 1964, jeho šéfem byl Jack Steiner.

Cílem bylo vytvořit letadlo vhodné pro krátké a středně dlouhé lety. První kus si objednala o rok později Lufthansa, první let se uskutečnil o necelé tři roky později. Model 737 navazoval na předešlé typy, byť unikátní byl například v tom, že konstruktéři umístili motory pod křídla. Tím ušetřili místo pro nákladní prostor. Steiner a jeho kolega Joe Sutter za to získali patent.

Mimochodem, Sutter byl následně v 60. letech šéfem vývoje ikonického modelu Jumbo (747), jehož vývoj trval pouhý rok a půl. Dodnes je to považováno za mimořádně krátkou dobu. Byl přitom v mnoha ohledech revoluční a symbolizoval pokrok v leteckém průmyslu té doby. Jumbo se stalo symbolem odvážného inženýrství, model 737 byl spíše nenápadným a výkonným „dělníkem“.

Což paradoxně platí dodnes. V prosinci 2023 dosáhl počet prodaných strojů 737 čísla 11 660, zatímco jeho hlavní a jediný konkurent Airbus A320 čísla 11 263. To z něj sice těsně, ale přece dělá nejprodávanější dopravní letadlo v historii.

Více k nehodě Boeingu 737:

Boeing pro tento model zatím stále ani nemá nástupce. Párkrát oznámil, že o jeho vývoji uvažuje, ale z různých důvodů se to nikdy nestalo. Což je svým způsobem fascinující. Vždyť například u spotřební elektroniky platí, že je často zastaralá už v momentě, kdy si ji kupujeme.

A pak tu máme leteckou technologii, která je omračující a dechberoucí. Létám docela často, ale stejně vždycky – zejména při startu – zažívám úžas nad tím, jak lehce a elegantně se tyhle kolosy dostanou do vzduchu. A jak je jejich provoz bezpečný a efektivní, v kontrastu s nervózním zmatkem a chaosem, který cestování provází na zemi, tedy na letištích.

Bezpečnostní opatření, zvyšující se počet cestujících a spousta dalších faktorů činí cestování stresujícím a někdy i nepříjemným. Ale všichni víme, že ve chvíli, kdy už sedíme připoutaní v sedačkách a z pilotní kabiny se ozve „cabin crew, take your seats for take off“, tak to nejhorší už máme za sebou. A to se ještě kola letadla ani neodlepila od ranveje.

Teď ta nejvíc překvapivá, skoro až šokující informace. Pokud zrovna sedíte v Boeingu 737, což vůbec není nepravděpodobné, tak jste v letadle, které konstruktéři vymysleli před stejnou dobou, jaká tehdy uplynula od historicky vůbec prvního letu bratří Wrightů v prosinci 1903. Fun fact: Na den přesně (22 061 dní) to bude letos 5. října. Boeing 737 je na časové ose mezi prvním úspěšným letem a dneškem právě uprostřed.

Což přímo a logicky vede k otázce: Znamená to, že se vývoj v letectví zastavil? Není moc moderních oborů, kde jsou standardem technologie vyvinuté v šedesátých letech. Některé se změnily zcela radikálně a k nepoznání. Mnohé jiné v té době ani neexistovaly. Jiné zanikly.

Avšak zpět k létání: To je přitom považováno za jeden z největších „zázraků“ pokroku. Když chceme zmínit nějaké opravdu velké a úžasné úspěchy lidstva, mnohé z nás napadne právě létání.

Opravdu jsme na maximu možného? Nedalo by se létat rychleji a komfortněji? Čím to je, že se třeba počítače nebo telefony k nepoznání změnily, ale když chceme někam daleko cestovat, tak nastupujeme do stejného letadla jako naši dědečkové a babičky?

Je opravdu tou největší inovací v dopravním letectví „wifi na palubě“, která je navíc za příplatek a – haha! – skoro nikdy nefunguje?

Zajímavá otázka, na kterou je naopak docela nudná odpověď.

Zde je pár argumentů, proč to tak je:

Aerodynamika: Design letadla je efektivní a funkční a s žádným lepším od šedesátých let nikdo nepřišel.

Bezpečnost: V letecké dopravě je důležitější než komfort či rychlost, a jestliže opakované používání starších technologií bezpečnost zvyšuje, klesá chuť dělat změny.

Regulace: Letecká doprava je silně regulovaná, takže pro výrobce je levnější a jednodušší používat již jednou schválené technologie.

Kompatibilita: Na design letadel navazuje design souvisejících technologií, jako jsou letiště, navigace atd., a inovace mohou přinášet problémy (dobrá analogie je s konektory nabíječek pro mobilní telefony).

Je to dobře, nebo špatně? Nejprodávanější dopravní letadlo v historii má za dobu své existence „na triku“ pouze 529 událostí, které se v letecké dopravě definují jako „nehody a incidenty“. Z toho ve 215 případech to byly incidenty tak vážné, že letadlo bylo úplně zničené a nešlo opravit (tzv. hull losses). Zahynulo při nich 5779 lidí.

Pro porovnání – tolik lidí zemře za jeden a půl dne (!) celosvětově při dopravních nehodách. Letecká doprava je už 60 let skoro stejná, jediné inovace jsou ty inkrementální, prostým okem skoro „neviditelné“. Ale viditelné a zároveň statisticky prokazatelné je to, že stále roste i tak vysoká bezpečnost.

Je to skoro metafora moderního světa. Regulacemi dusíme v leteckém průmyslu inovace, ale zachraňujeme životy. Možná i díky tomu stále cestujeme pomalu, nepohodlně, někdy až nedůstojně. Nevíme, jestli by inovace a větší konkurence přinesly radikální změny. Ale ani se to nejspíš nedozvíme.

Dosavadní šetření naznačují, že incident počátkem ledna byl ojedinělý a že nejde o žádný závažnější či systémový problém. Model 737 se může těšit na další dlouhé roky, možná i desítky let provozu.

Související témata:

Doporučované