Hlavní obsah

Navzdory protestům. Pražské metro i tramvaje budou nově šedo-červené

Foto: ČTK

Takto mají vypadat autobusy, vlaky, vozy metra i tramvaje v Praze a okolí.

aktualizováno •

Pražské autobusy, tramvaje, příměstské vlaky i soupravy metra by měly dostat jednotný šedo-červený design. Někteří politici to považují za vyhazování peněz, navíc kritizují, že soutěž na dodavatele designu byla neprůhledná.

Článek

Novou podobu dostanou veškeré dopravní prostředky zapojené do Pražské integrované dopravy, a to jak na území Prahy, tak Středočeského kraje. Návrh grafického studia superlative.works, který uspěl v loňské soutěži, dnes schválili pražští radní. Prozatím by se měl design otestovat na některých vozech dopravního podniku, po schválení kompletního designového manuálu by se vozy neměly přebarvit plošně, ale jen nově pořizovaná vozidla nebo při opravách či výměně polepů.

Vedení města plán zdůvodňuje zejména tím, že se systém Pražské integrované dopravy postupně rozšiřuje do Středočeského kraje a spolu s tím je vhodná doba na sjednocení podoby vozů v celém systému, aby bylo na první pohled jasné, že v daném dopravním prostředku platí jízdenka Pražské integrované dopravy.

Anketa

Je podle vás nyní nutné sjednocovat podobu vozů MHD?
Ano
17,3 %
Ne
82,7 %
Celkem hlasovalo 4907 čtenářů.

Podle důvodové zprávy se má nový systém týkat „autobusů, vybraných typů tramvají, výhledově i vlaků (po schválení i Středočeským krajem) a dalších dopravních prostředků v rámci systému PID“. Týkat se naopak nemá tramvají T3 a jejich modernizovaných typů. Na základě dnešního rozhodnutí zpracuje vítězné studio superlative.works kompletní grafický manuál, který poté znovu schválí orgány města a výhledově i kraje.

Na nový vzhled vozů i loga a další vizuální prvky vypsal Ropid, který se stará o pražskou MHD, podle schváleného dokumentu ve spolupráci s agenturou Czechdesign loni na podzim designovou soutěž. Porota z pěti účastníků vybrala vítězný návrh. Náklady na soutěž byly podle dokumentu do dvou milionů korun a byla neveřejná, Ropid oslovil uchazeče a následně z těch, kteří měli zájem, vybral pět účastníků.

Postup vedení města při výběru kritizovala například opoziční ODS, podle předsedkyně klubu občanských demokratů Alexandry Udženija byl netransparentní. Podle vedení města je to v podobných případech běžný postup, což potvrdil i antimonopolní úřad, který neshledal důvod zakázku prošetřit. Plán kritizují také koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). „V době koronavirové krize mají být finanční prostředky využity smysluplněji ve prospěch obyvatel Prahy. Doba není tomuto nakloněna a tyto návrhy působí nevhodně, obzvláště ve chvíli, kdy naši koaliční partneři vedou také debatu o zdražování MHD a parkování v hlavním městě,“ uvedl předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil.

Za zbytný označil projekt i šéf klubu opozičního ANO Patrik Nacher. „Na jedné straně se má zdražovat MHD a současně se bude zrovna nyní řešit vizuální podoba vozů. Symbolikou také je, že ani na tomto rozhodnutí nepanovala v koalici shoda a klasicky jej nepodpořil jeden z koaličních subjektů,“ uvedl.

Jiný názor má náměstek primátora a radní pro oblast dopravy, Adam Scheinherr (Praha Sobě): „Aniž budeme muset vynaložit jakékoliv náklady, nová vozidla pražské MHD budou v novém moderním řešení, které poprvé v historii vzešlo z designové soutěže. U stávajících dopravních prostředků bude lak nahrazován při velkých rekonstrukcích. Objeví se hlavně při doplňování vozového parku - nákupu nových dopravních prostředků - kde by stejně k polepům a lakování docházelo. Projekt tak nepřinese náklady navíc. Naopak, díky ekonomičtější variantě menšího počtu barev, které jsou odolnější vůči běžnému provoznímu znečištění, věříme, že přinese úspory. Náklady na soutěž a vytvoření grafického manuálu byly 1 940 000 korun, další realizace nebude stát nic navíc.“

Proti plánu veřejně vystoupil architekt Patrik Kotas, jenž vytvořil design řady typů tramvají a souprav metra a který vedení města hrozí právním sporem kvůli ochraně duševního vlastnictví. Dnes schválený materiál obsahuje právní stanovisko dopravního podniku, podle kterého by mohl Kotasův nárok představovat problém, a podnik doporučuje otázku konzultovat s odborníkem na tuto problematiku.

K opozicí kritizované soutěži pořádané organizací Czechdesign se vpodvečer vyjádřila její ředitelka Jana Vinšová. Porotu podle ní tvořili především nezávislí odborníci. „Například přední grafický designér Aleš Najbrt, autor loga a vizuálního stylu hlavního města Prahy, nebo profesor Rostislav Vaněk, spoluautor současného orientačního systému v pražském metru, a další grafici a typografové,“ dodala.

Vítězný návrh využívá podle ní pro Prahu symbolickou červenou barvu, která je právě tradiční barvou výše zmíněné tramvaje T3. „Zároveň je červená i barvou loga hlavního města. Je doplněna odstínem světle šedé, která sjednocuje dosavadní rozdílné lakování dopravních prostředků. Aktuálně se totiž využívá minimálně dvanáct různých odstínů barev, nové řešení pak počítá pouze se třemi barvami,“ podotkli radní.

Podívejte se, jak má nově vypadat hromadná doprava v Praze a v části Středočeského kraje:

Nejvýraznějším prvkem na vozidlech budou podle nich červené vertikální pruhy, které vycházejí z nového vizuálního stylu. „Podpoří bezpečnost v provozu, snadnou viditelnost na dálku a orientaci při nastupování, neboť zpravidla označují jednotlivé dveře,“ míní politici. Zároveň prý pražskou a středočeskou dopravu nezaměnitelně odliší od okolních dopravních systémů.

„Zvolený odstín šedé navíc podpoří dojem celkově čistějších vozidel, na dosud používaných bílých lacích bylo znečištění způsobené běžným provozem více patrné,“ doplnil ředitel Ropid Petr Tomčík.

Hřib: Opozice šíří fake news

Vedení Prahy vysvětluje, že „základem nového loga je písmeno ‚i‘ s výraznou tečkou, která symbolizuje dopravní cestu a zastávku, výsek orientačního plánu, ale také figuru člověka/cestujícího“. Zastupuje též slovo „integrovaná“ ve značkách Pražské integrované dopravy nebo Ropid. Písmo PID Grotesk na míru vytvořil typograf Tomáš Brousil.

„V Praze nechystáme žádné hromadné a nesmyslné přebarvování autobusů ani tramvají. Mrzí mě, že je opozice svolná snížit se k šíření těchto nesmyslných fake news,“ rozzlobil se primátor Zdeněk Hřib (Piráti). „Náklady Prahy nad rámec této soutěže budou totiž čistá nula, protože nový design bude použit pouze pro budoucí nákupy vozů nebo pro celolakové údržby souprav. Ty by se stejně musely dělat. Ke sjednocení grafiky dojde postupně v horizontu patnácti let. Podobnou vizuální údržbu vozů nyní chystají České dráhy na všech vlacích CityElefant, které jezdí na pomezí Prahy a Středočeského kraje. Jsem rád, že vítězný návrh vizuální identity je moderní, originální a zapamatovatelný, se silným a funkčním konceptem. Nová vizuální identita zajistí jednotné schéma označování dopravních prostředků tak, jako tomu je v předních evropských metropolích.“

První vozidla by měla v novém designu jezdit už v průběhu roku 2020.

Systém Pražské integrované dopravy zahrnuje kromě pražské MHD také vlakovou a autobusovou dopravu ve velké části Středočeského kraje, která se postupně rozšiřuje. Loni například zasáhla na Nymbursko, Příbramsko, Poděbradsko a Kolínsko, systém funguje také na Berounsku, Kladensku či Mělnicku. Letos se má připojit například Dobrovicko, Voticko, Kokořínsko, Městeckokrálovsko nebo další části Rakovnicka a Kolínska.

Doporučované