Hlavní obsah

Návrat z maléru bude obtížný, ukazují čísla z odvětví, které živí Česko

Žebříček pěti největších automobilek světa podle prodaných vozů za rok 2020.Video: Seznam Zprávy

Zpráva z automobilového byznysu je prvním signálem, že minimálně v lednu se přes všechny optimistické předpovědi většina Evropy z koronavirového šoku ještě neprobrala.

Článek

Hospodářské oživení nezačalo ani v lednu, přinejmenším pokud jde o automobilový průmysl. Vyplývá to ze zprávy Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), podle níž se registrace automobilů v Evropě opět rekordně propadly. Proti lednu 2020 se snížily o 292 tisíc automobilů, jinými slovy o 25,7 procenta. „Trh osobních automobilů zaznamenal zrychlený pokles, protože opatření proti covidu nadále značně ovlivňovala prodej,“ uvedla ACEA.

Za celý loňský rok se v Evropě registrovalo 12 milionů automobilů, o čtyři miliony, resp. o 24,3 procenta méně než v roce 2019. Leden 2021 se tedy výsledkům minulého roku nevymyká, ovšem horší pád zaznamenali výrobci pouze v březnu, dubnu a květnu. Podle ACEA ovšem bilanci zhoršuje, že některé země měly letos v lednu o jeden pracovní den méně. Uklidnit může i to, že leden je obecně měsícem slabých prodejů a v průběhu roku se bilance může vyrovnat.

Za lednový propad může především Německo, kde se vinou lockdownu prodalo o 80 tisíc méně vozů než loni, ve Velké Británii o 60 tisíc, ve Španělsku o 45 tisíc méně. Výpadek prodejů v procentech je obdobně velký také v menších zemích, které zavedly přísnější pravidla proti covidu, například v Portugalsku, Rakousku, Dánsku, Litvě nebo Lotyšsku. ACEA upozorňuje, že dopady koronaviru nejsou znát pouze ve třech zemích, které se dokázaly s nákazou vypořádat relativně dobře, konkrétně ve Francii, Norsku a Švédsku. Český výpadek na úrovni pětiny prodaných automobilů je obdobně jako v loňském roce v evropském průměru.

Zpráva z automobilového byznysu je prvním signálem, že minimálně v lednu se přes všechny optimistické předpovědi většina Evropy z koronavirového šoku ještě neprobrala, v některých zemích se dokonce jeho dopady prohlubují. Pokud se neprodávají automobily, tak se lidé nadále bojí utrácet, a nic na tom nemění štědré vládní dotace a podpory. Varování od automobilistů ovšem musí potvrdit data z ostatních průmyslových odvětví a z maloobchodu, která budou k dispozici teprve v březnu.

Tuzemskou automobilku Škoda může uklidnit, že její lednový výpadek v registracích o deset tisíc vozů není mimořádný, naopak její značka nadále posiluje svou váhu. Nejsilnější zůstává Volkswagen, který jako jediný drží víc než desetinu trhu. Škoda patří spolu s Peugeotem, Renaultem, Toyotou, BMW a Mercedesem do vybrané společnosti automobilek, které obsadily víc než pět procent trhu a zpravidla svou pozici během koronavirové krize vylepšily.

Doporučované