Článek
Už první varianta Airlanderu, která měřila 92 metrů, si vysloužila titul vůbec nejdelšího letounu na světě. Výrobce Hybrid Air Vehicle (HAV) testoval svůj aeroplán během let 2016 a 2017 a samotné letadlo si prošlo mnoha problémy. V roce 2017 se dokonce vzducholoď uvolnila z kotviště, automaticky došlo k vypuštění helia a vzducholoď dosedla na zem. Na palubě nikdo nebyl, ale dva lidé byli při nehodě zraněni.
Airlander tvoří, stejně jako ostatní vzducholodě, balon s heliem a kabina pro pasažéry, která je situována na spodní části balonu. Jeho konstrukci doplňují dvě krátká křídla, čtyři vznětové motory, které pohání vrtule vzducholodi a tzv. ocasní ploutve.
Pět dní v oblacích
Podle dostupných informací, které zveřejnil výrobce, letoun oproti zastaralé verzi vydrží bez přestávky v oblacích až pět dní a jeho dolet se prodloužil na 7400 kilometrů. Původní prototyp byl schopen vystoupat do výšky šesti kilometrů, letět maximální rychlostí 150 kilometrů v hodině a převážet náklad o hmotnosti deset tun spolu se 48 pasažéry. Nehoda však dala firmě Hybrid Air Vehicle také prostor k tomu, aby celý stroj přepracovala a vylepšila.
Jak firma uvádí, přesný dolet vzducholodi se nedá určit, jelikož každý let se koná za jiným účelem. Záleží například na logistice nebo na tom, zda se jedná o luxusní cestování nebo soukromé účely.
Společnost myslela i na ochranu přírody a vylepšila tvar balonu tak, aby odpor vzduchu byl menší a díky tomu klesla i spotřeba paliva. Hybridní letoun aktuálně snížil produkci emisí oproti běžným letadlům o celých 75 procent.
Stejně jako byla zdokonalena technická stránka letounu, vylepšení se dočkalo i vybavení kabiny. V současné době se obytný prostor rozšířil na celých 195 metrů čtverečních. Cestující v něm najdou pohodlné sedačky, luxusní vybavení, bar, ložnice a samozřejmě neopakovatelný výhled.
Plány na deset kusů
Hybrid Air Vehicle má v plánu získat pro svůj Airlander certifikaci na provoz v Evropě a Spojených státech. Zájemce o takový stroj by však měl mít našetřeno, protože výrobce stanovil cenu Airlanderu na 42 milionů dolarů, v přepočtu více než 960 milionů korun. Pro srovnání – katalogová cena dvoumotorového Airbusu řady A320neo, kam se vměstná až 180 pasažérů, činí přibližně 110 milionů dolarů.
Společnost má v plánu prozatím postavit čtyři kusy a později přidat dalších šest strojů, které by už měly být uhlíkově zcela neutrální. První letoun by se měl vznést do vzduchu v roce 2024. Firma zároveň připravuje ještě větší stroj, tentokrát pojmenovaný Airlander 50.