Hlavní obsah

Návrat vzducholodí. Jak vypadá nejdelší letoun za miliardu?

Takto vypadá hybridní letoun Airlander 10.Video: Hybrid Air Vehicles

Nová verze nejdelšího letounu na světě. Airlander 10 ve vylepšeném modelu je ještě o pět metrů delší, než byl. Na stometrovou délku však nedosáhl – chybí mu do ní dva metry. Hybridní letoun kombinuje vzducholodě a moderní techniku dopravních letadel.

Článek

Už první varianta Airlanderu, která měřila 92 metrů, si vysloužila titul vůbec nejdelšího letounu na světě. Výrobce Hybrid Air Vehicle (HAV) testoval svůj aeroplán během let 2016 a 2017 a samotné letadlo si prošlo mnoha problémy. V roce 2017 se dokonce vzducholoď uvolnila z kotviště, automaticky došlo k vypuštění helia a vzducholoď dosedla na zem. Na palubě nikdo nebyl, ale dva lidé byli při nehodě zraněni.

Airlander tvoří, stejně jako ostatní vzducholodě, balon s heliem a kabina pro pasažéry, která je situována na spodní části balonu. Jeho konstrukci doplňují dvě krátká křídla, čtyři vznětové motory, které pohání vrtule vzducholodi a tzv. ocasní ploutve.

Pět dní v oblacích

Podle dostupných informací, které zveřejnil výrobce, letoun oproti zastaralé verzi vydrží bez přestávky v oblacích až pět dní a jeho dolet se prodloužil na 7400 kilometrů. Původní prototyp byl schopen vystoupat do výšky šesti kilometrů, letět maximální rychlostí 150 kilometrů v hodině a převážet náklad o hmotnosti deset tun spolu se 48 pasažéry. Nehoda však dala firmě Hybrid Air Vehicle také prostor k tomu, aby celý stroj přepracovala a vylepšila.

Jak firma uvádí, přesný dolet vzducholodi se nedá určit, jelikož každý let se koná za jiným účelem. Záleží například na logistice nebo na tom, zda se jedná o luxusní cestování nebo soukromé účely.

Společnost myslela i na ochranu přírody a vylepšila tvar balonu tak, aby odpor vzduchu byl menší a díky tomu klesla i spotřeba paliva. Hybridní letoun aktuálně snížil produkci emisí oproti běžným letadlům o celých 75 procent.

Stejně jako byla zdokonalena technická stránka letounu, vylepšení se dočkalo i vybavení kabiny. V současné době se obytný prostor rozšířil na celých 195 metrů čtverečních. Cestující v něm najdou pohodlné sedačky, luxusní vybavení, bar, ložnice a samozřejmě neopakovatelný výhled.

Plány na deset kusů

Hybrid Air Vehicle má v plánu získat pro svůj Airlander certifikaci na provoz v Evropě a Spojených státech. Zájemce o takový stroj by však měl mít našetřeno, protože výrobce stanovil cenu Airlanderu na 42 milionů dolarů, v přepočtu více než 960 milionů korun. Pro srovnání – katalogová cena dvoumotorového Airbusu řady A320neo, kam se vměstná až 180 pasažérů, činí přibližně 110 milionů dolarů.

Společnost má v plánu prozatím postavit čtyři kusy a později přidat dalších šest strojů, které by už měly být uhlíkově zcela neutrální. První letoun by se měl vznést do vzduchu v roce 2024. Firma zároveň připravuje ještě větší stroj, tentokrát pojmenovaný Airlander 50.

Související témata:

Doporučované