Hlavní obsah

Návrat vratných lahví. Mattoni i Kofola se vracejí k zálohované klasice

Foto: Seznam Zprávy

Do obchodů se vrací vratné lahve na nealkoholické nápoje.

Zdeněk Svěrák by měl radost, sekce vratných lahví v českých obchodech posílí. Postarají se to Mattoni 1873 a Kofola, které své nápoje dají do zálohovaného skla. SZ Byznys to potvrdil šéf firmy Mattoni 1873 Alessandro Pasquale.

Článek

Se zavedením záloh na PET lahve česká legislativa, na rozdíl třeba od té slovenské, zatím nepočítá. Mattoni 1873 a Kofola začnou část své produkce dávat do vratného skla.

„Mnoho let se snažíme dosáhnout cirkularity pro plastové lahve. V Česku v tom zatím, na rozdíl od Slovenska, nejsme úspěšní. Cirkularita ale není jen o plastu, a tak jsme se rozhodli posunout dál. Na maloobchodní trh uvádíme vratné skleněné lahve. Dosud jsme je měli především pro restaurace, nově budeme mít litrovou lahev určenou přímo pro obchod,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéf Mattoni 1873 Alessandro Pasquale s tím, že lahve budou z průsvitného skla.

Rozhovor se šéfem Mattoni 1873 Alessandrem Pasqualem (anglicky).Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Spolu s tím firma uvádí na trh i speciální přepravku, která se dá rozdělit na dvě části, aby nebyl nákup tak těžký.

„Věřím, že o to bude zájem. Samozřejmě, je to o něco těžší, stále však budeme mít i naše PET lahve, nerozbitné a lehčí,“ říká Pasquale.

Jaký bude o vratné sklo zájem, firma zatím nedokáže odhadnout. „Je to kompletně nový produkt, odhady nemáme. Někdy ale zkrátka musíte zariskovat,“ dodává s tím, že zatím bude v tomto novém skleněném formátu pouze minerálka Mattoni – a to zhruba deset procent její produkce.

Zájem zákazníků tady je, vidíme, že ochrana životního prostředí je pro ně cesta.
Alessandro Pasquale, šéf Mattoni 1873

„Pokud to bude úspěšné, přidáme i další značky. Například v Rakousku jsou vratné skleněné lahve pro domácnosti běžné a oblíbené a představují 50 procent trhu s minerálkami,“ dodává Pasquale, který sám patří mezi hlavní iniciátory projektu Zálohujme.

Vratný plast v on-line obchodu

V pilotním testu s e-shopem Košik.cz proto už Mattoni 1873 vyzkoušela i zálohování PET lahví a plechovek.

„Většina lidí na Košíku volí tento formát, i když mají možnost vybrat si nezálohovanou Mattonku. Zájem zákazníků tady je, vidíme, že ochrana životního prostředí je pro ně cesta. Bohužel si na rozdíl od ministra životního prostředí nemyslím, že je možné mít zálohovací systém v maloobchodě založený na dobrovolnosti. Možné je to z technických důvodů pouze na internetu,“ dodává Pasquale s tím, že ideální výše zálohy PET lahví je stejná jako v případě skla, tedy tři koruny.

Doporučované