Článek
Kdo letěl z Evropy do USA, ví, že si na cestu musí vyhradit celý den. Transatlantický let z Paříže do New Yorku trvá přibližně osm hodin. Dnešní dopravní letouny létají přes oceán obvykle rychlostí 800 až 940 km/h. Což je méně než polovina oproti legendárnímu nadzvukovému letadlu Concorde, které oceán přelétlo za tři a půl hodiny rychlostí 2 150 km/h. Jenže kvůli vysokým nákladům a obavám o bezpečnost v roce 2003 Concorde skončil a s ním i éra nadzvukových dopravních letadel.
Poslední roky se ale hned několik firem snaží najít způsob, jak nadzvukovou dopravu vrátit zpět do nabídky. Zatím zřejmě největší krok v tomto směru nyní udělala americká společnost United Airlines. Od začínající firmy Boom Technology koupí 15 letadel Overture, s opcí na dalších 35 strojů.
Zatím United Airlines počítají s tím, že jejich nadzvuková letadla s prvními pasažéry vzlétnou v roce 2029. Katalogová hodnota jednoho stroje činí 200 milionů dolarů, cena kontraktu jsou tedy celkem tři miliardy dolarů (zhruba 63 miliard Kč).
Z Evropy do USA za čtyři hodiny
Dopravce United Airlines by mohl nadzvukové stroje Overture provozovat jako první na světě. Kapacitu budou mít až 88 míst a létat by měly z Newarku v New Jersey do Londýna za tři a půl hodiny, New Yorku do Frankfurtu za čtyři hodiny nebo také ze San Francisca do Tokia za šest hodin.
Nová letadla totiž ve výšce 18 tisíc metrů budou dosahovat rychlosti mach 1,7 (pozn. násobek rychlosti zvuku), tedy přibližně asi 2100 kilometrů za hodinu, což je zhruba dvojnásobek proti běžným proudovým dopravním letadlům.
Proč musel skončit Concorde?
Britsko-francouzské letadlo Concorde létalo přes Atlantik mezi lety 1976 a 2003, svůj první let si ale odbylo před více než padesáti lety, v roce 1969. Nabízelo dodnes nepřekonanou rychlost přes dva machy (asi 2 150 km/h) a létalo především mezi evropskými (Londýn a Paříž) a americkými (New York a Washington, D.C.) destinacemi.
V červenci 2000 se let Air France 4590 z Paříže do New Yorku zapsal do dějin jako jedna z nejdramatičtějších leteckých nehod. Letoun Concorde se krátce po odlepení od ranveje vzňal. Mohla za to neuklizená ranvej. Neodklizená titanová součástka letadla, které startovalo před Concordem, propíchla pneumatiku startujícího nadzvukového letadla, a část pneumatiky odlétla do vnitřku letadla, kde pravděpodobně odstartovala řetězec událostí, na jehož konci byl požár benzínu v nádržích ve křídlech.
Všech 109 lidí na palubě zahynulo.
Tato nehoda vyvolala rozruch po celém světě, nebyla to ale jediná – a dokonce zřejmě ani hlavní – příčina konce Concorde. V dubnu 2003 Air France a British Airways společně oznámily, že ke konci je vedly důvody ekonomické. Concorde byl nákladný na údržbu, lety byly drahé (průměrně 12 tisíc dolarů, tedy přes čtvrt miliónu korun) a přestal o ně být zájem. Ostatně od začátku byl Concorde dotovaný britskou a francouzskou vládou, protože jeho vývoj byl příliš nákladný.
Concorde měl navíc už od samého začátku omezené využití. Vzhledem k tzv. sonickému třesku nemohl létat svou maximální rychlostí jinde než nad oceánem.
Co udělá Boom jinak?
„Je čas na obnovení slávy nadzvukových letů,“ říká Brian Durrence, šéf vývoje ve společnosti Overture. „Nejsme samozřejmě první, kdo se pokoušejí o nadzvukovou dopravu,“ odkazuje se na tým, který vyvinul Concorde, letoun, který podle něj předběhl svou dobu. Čím se od něj budou letadla společnosti Boom odlišovat?
Především cenou letenek. Blake Scholl, šéf společnosti Boom, mluví o 2 500 dolarech za osobu (asi 50 tisíc Kč). Další výhodou by měla být údajná udržitelnost. „Od prvního dne provozu budeme uhlíkově neutrální,“ stojí ve vyjádření United Airlines. Docílit toho chtějí díky speciálnímu ekologickému leteckému palivu.
Problémy s aerodynamickým třeskem ale zůstávají. Letouny by se tak opět hodily především na zaoceánské lety.
Američané to myslí s letadlem vážně. Zájem mají i Britové
Společnost Boom dosud na vývoj letadla od investorů získala čtvrt miliardy dolarů. Náklady do prvního letu firma z amerického Denveru vyčíslila až na osm miliard dolarů. United je pro ni prvním zákazníkem, který složil finanční zálohu. Předběžně si stroje objednaly ale i aerolinky Japan Airlines a Virgin Group britského miliardáře Richarda Bransona.
Trh s novými nadzvukovými letadly by mohl do roku 2040 dosáhnout 160 miliard dolarů, což je v přepočtu asi 3,36 bilionu korun. V prosinci to odhadla skupina UBS, podle které bude rychlost atraktivní hlavně pro firemní a obchodní cestování.