Článek
Problémový model letadla 737 MAX, které vyrábí americká firma Boeing, se blíží opětovnému schválení pro přepravu cestujících. Proces recertifikace letadla 737 MAX trval o rok déle, než společnost původně očekávala. Americký Federální úřad pro letectví by měl celý proces s Boeingem dokončit v nejbližších dnech a letadlo by mohlo zpátky na oblohu už 18. listopadu.
Boeing 737 MAX nesměl létat od března roku 2019. Kvůli závadám letadla došlo ke dvěma haváriím v Etiopii a Indonésii, při nichž zahynulo 346 lidí.
Finanční potíže Boeingu jsou však podle serveru CNN nyní mnohem horší než bezpečnostní problémy, kvůli kterým byl Boeing 737 MAX před 20 měsíci uzemněn. Aktuálně se výrobce potýká s obrovským poklesem leteckého průmyslu, který způsobila pandemie koronaviru.
Boeing v úterý oznámil, že během října nedostal žádné nové objednávky na dodání letadel pro komerční lety. Jeho zákazníci také zrušili 12 stávajících objednávek modelu 737 MAX. Dalších 25 doposud nevyřízených objednávek firma odstranila, protože si nebyla jistá, že by si je některý dopravce koupil.
Jen letos zájemci u Boeingu zrušili 460 objednávek. Dalších 846 výrobce označil za příliš nejisté na to, aby se s nimi dalo počítat. Téměř všechny se týkaly MAX.
Většinu peněz nyní Boeing získává z dokončování prodejů. Z celkových 13 letadel, která společnost dodala v říjnu, bylo pouze pět určených k přepravě cestujících, zbytek byly nákladní a vojenské letouny. Za posledního půl roku firma dodala pouze 29 dopravních letadel, což znamená pokles oproti 126, které letecké společnosti odebraly ve stejném období před rokem.
Letečtí dopravci se během současné krize snaží především šetřit. Nová letadla neobjednávají, protože je ke svým omezeným letovým řádům nepotřebují. Například společnost American Airlines po vzoru dalších leteckých firem v úterý oznámila, že prodá 38,5 milionu akcií, aby získala peníze.
Navzdory malému počtu objednávek akcie Boeingu v pondělí vyskočily o 13,7 procenta, v úterý pak o 5 procent. Popohnala je zpráva o vakcíně na covid-19, která by mohla být brzy dostupná. Přinesla tak naděje na oživení leteckého průmyslu a cestovního ruchu.
Analytik JPMorgan Chase Seth Seifman odhaduje cenový cíl akcií Boeingu na 190 dolarů. Zachoval si však neutrální hodnocení a novou cílovou cenu stanovil jen mírně nad tou úterní, která činila 155 dolarů.