Článek
Servírky nebo číšníci byli v hospodě až dosud nezbytní. V objednávání a placení je už však začínají nahrazovat i některé české firmy, co se snaží aplikovat systémy QR kódů nalepených na stolech nebo v menu – jako Qerko a Storyous.
Kdyby se objednávání a placení v hospodách jen pomocí mobilu rozšířilo, obsluze by zbylo jen roznášení jídla hostům a sklízení nádobí. I to už však jiné firmy ve světě chtějí změnit: pomocí automatických výdejních boxů, které byly v minulém století nejdřív sci-fi a pak selhaly.
V New Yorku fungovalo v nejlepších časech okolo 40 automatů, ty ale v 70. letech neobstály v ostré konkurenci fastfoodů.
Covid nicméně vydobyl automatům nové místo pro život, čehož využil i velký propagátor výdeje jídla bez lidského zásahu Stratis Morfogen. Jeho brooklynská Knedlíkárna už prodala práva na 100 franšíz ještě předtím, než sama otevřela. V zástupu zájemců nechybí ani zvučná jména z fastfoodového světa, vlastní automat chce spustit například řetězec Taco Bell.
„Šlo mi hlavně o to, aby celý proces a zákaznický prožitek mohl každý ovládat svým smartphonem, což na tom je to nejvíce vzrušující, vracíme tím výdejní automaty zpět do 21. století,“ vysvětluje Morfogen.
„Něco z toho je kvůli bezpečnosti: chceme bezkontaktní zážitek. Jiní lidé chtějí, aby si jich nikdo nevšímal a oni si dělali své. A dalším lidem zkrátka chceme být schopni nabídnout, co je pro ně nejlepší. Myslím, že všechny tyto faktory se mezi sebou různě roky přetahovaly, ale covid všechno zrychlil a teď všichni čekají výsledek,“ dodává Mike Grams, prezident a obchodní ředitel Taco Bell.
Náhrada obsluhy? Zčásti ano
Taco Bell nepočítá s tím, že by automaty nahradily jeho vlastní zaměstnance. Jde spíše o doplněk, který bude provozovat vedle stávajících klasických poboček. Původce nápadu z Knedlíkárny v Brooklynu to však vidí jinak. Alespoň zčásti.
„Pokud tím snížíme náklady na mzdy o 15 procent, bude to pro fastfood znamenat revoluci. Ze sedmi z deseti restaurací, které z byznysu teď odchází, uděláme sedm z deseti restaurací, které nejenže mají úspěch, ale vzkvétají. A tím zachraňujeme pracovní místa z dlouhodobého pohledu,“ doplňuje šéf brooklynské Knedlíkárny.
Morfogen spolupracuje na návratu výdejních boxů do restaurací s firmou Panasonic, se kterou se chtějí stát nejúspěšnějším poskytovatelem automatů od 90. let, kdy z trhu zmizela poslední taková velká firma – Horn & Hardart.