Článek
Podle sdružení Učitelská platforma je problematická skutečnost, že není jasné, podle čeho vláda o rozvolňování v případě škol rozhodla. „Stále máme k dispozici jen velmi málo relevantních dat a informací o dosavadním šíření nákazy ve školách, díky kterým bychom se mohli lépe připravit na opětovné otevření,“ uvedla v prohlášení z minulého týdne předsedkyně platformy Petra Mazancová.
Je třeba se obávat o zdraví dětí i personálu škol? A jak dobře dokážou školy nastavená pravidla dodržovat? Poradí si s rouškami i mladší žáci? Ptali jsme se pedagožky Petry Mazancové.
Výběr nejzajímavějších odpovědí vám nabízíme níže. Celý rozhovor si můžete pustit v úvodním videu.
02:30 Návrat do škol začal řídit PES, protiepidemický systém. Vítáte, že podobný nástroj konečně existuje?
Máme nyní nějaká jasně předvídatelná kritéria, to určitě dává smysl. Co zdaleka není jasné a co dál nemáme, jsou data, jak se virus bude ve školách šířit, jaká bude nemocnost učitelů a jak se školy budou opět zavírat. Tak teď trochu čekáme, co se stane.
03:20 Obávají se starší učitelé návratu do škol?
Věkový průměr učitele je 50 let. Takže samozřejmě učitelé, kteří jsou v rizikovějších skupinách, z toho obavy mají. Přesto se naprostá většina těchto učitelů chce vrátit k výuce do škol. Já doufám, že zřizovatelé dodají dostatek ochranných prostředků.
07:30 Nemáte pocit, že ten návrat do škol je tak trochu v režimu pokus-omyl?
Ta situace zjevně byla neudržitelná. Tlak společnosti na to, aby se děti vrátily do škol, byl obrovský. Takže tomu rozumím. Přijde mi to trochu rychlé. Nedává třeba smysl, že omezíme počet lidí v obchodech ve stejném týdnu, kdy pouštíme děti do škol. Ale jak řekl pan ministr Blatný, musíme mu věřit, že to dobře promyslel. A ví, co činí.
09:13 Jsou i rodiče, kteří se ale obávají návratu svých dětí do škol. Mají právo je tam neposlat?
Samozřejmě rodič má právo dítě do školy neposlat v tom smyslu, že ho může omluvit. Školský zákon jasně říká, že nepřítomnost dítěte na vyučování omlouvá rodič. Musí komunikovat se školou a domluvit se na tom. Teď jsme ale opravdu v rozdílné situaci oproti jaru, kdy si rodiče mohli vybrat. Teď to lze, jen pokud se rodiče domluví se školou.
10:20 Takže jsou z toho pak omluvené hodiny?
Ano a může z toho pak teoreticky být neklasifikace. Ale opravdu záleží, jak si to rodič domluví se školou.
13:10 A nešlo by tu situaci řešit tak, že by nějaká kamera snímala výuku a část žáků by se tedy mohla učit z domova?
Představa lidí, že děti se můžou jednoduše připojovat do prezenčních hodin, tak to možné není. A to z technických důvodů, protože školy tak vybavené nejsou. Největší problém není ani tak kamera, ale zvuk. Je třeba snímat nejen učitele, ale i děti. Pokud to žák, který je doma, neslyší, ztrácí třeba 70 či 80 procent výuky.
15:10 Jedním z pokynů k návratu do škol je hodně větrat. Jak toto budete řešit?
Vím, že školy řešily s rodiči, aby dali dětem oblečení navíc nebo aby jim dali polštářek, na který by si sedly. Protože větrat se má v 30minutových intervalech. Takže v půlce hodiny učitelé nebo žáci na chvíli otevřou okno. To myslím, že výuku nebude narušovat. Větší problém jsou ty roušky, musí jíst apod.
16:50 To se právě jeden divák ptá, jak budou probíhat velké přestávky?
Dovedu si představit, že by děti svačily na svém místě, tedy nechodily, nepohybovaly se. Nebo že by šly o velké přestávce ven, což řada škol plánuje. Ještě není počasí, aby to nešlo. Ale děti budou nejen jíst, ale i pít. Takže ano, manipulace s rouškou způsobí učitelům nejednu vrásku.
22:05 Vy říkáte, že ideální je, aby první stupeň už chodil do školy pořád a druhý stupeň středních a základních škol se střídal po týdnech?
Myslím, že se počítá spíš s tím, že by šly prvně jen druhý stupeň a maturitní ročník. Dává smysl nechat nejdéle na distanční výuce střední školy, protože mají nejlepší dispozice se s tím vyrovnat.
25:30 Jak má správná online výuka vypadat?
Určitě by neměla vypadat tak, že vezmeme klasický rozvrh a přetočíme to do online výuky. Učitel musí online čas dokonale využít. Není čas na vycpávky typu přednášek. Učitel vysvětlí nějakou látku, poskytne nějaké video k tomu a na online hodině se zejména doptávají, čemu nerozumí. To by mělo být o živé diskuzi mezi učitelem a žáky.
28:45 Někteří pesimisté říkají, že nám kvůli tomuto období vyroste generace negramotných dětí, asociálů apod. Sdílíte tyto obavy?
Já bych neřekla, že to je něco, co bude mít fatální důsledek na jednu generaci. Osobně nemám tyto řeči ráda. Je to takové velmi apokalyptické a opravdu si nemyslím, že se to děje.
32:00 Řeknu teď šílený stereotyp. Ale je to tak, že starší učitelky a učitelé, kterým zbývá chvíle do důchodu, už se nechtějí učit, jak vést online výuku, a kašlou na to?
Určitě existuje skupina učitelů, která to zvládat nechce a bojkotuje to. To je třeba si přiznat.
15 procent?
To nechci odhadovat. Může to být 15 procent. Ale ta skupina je věkově různorodá. Ten věkový stereotyp neplatí. Znám učitelku, které je 70 a online výuku zcela zvládá, a znám učitele, kterému je 35 a online hodiny vést nechce.
39:50 Myslíte, že by bylo vhodné zkrátit letní prázdniny? Nebo vést nějaké dobrovolné kempy, kde by se doučovalo?
Podle mě by bylo vhodné nedělat to plošně. Určitě by nebylo fér vzít školám, které v onlinu fungovaly dobře, půlku července. Měli bychom nějakým způsobem zacílit na děti, které se nepřipojovaly. A jim tu pomoct nabídnout. Je otázka, kdo by to měl dělat. Tady je velký prostor pro nízkoprahové organizace.
A bylo by to pro ně povinné? Nebo mělo být?
Myslím, že to povinné být nemůže. Ale mělo by se pracovat s rodinami těchto dětí, aby pochopily, že jejich dítě může mít problém.
42:00 Hodnotíte žáky jinak? Jak je známkujete?
Spousta učitelů se shodne na tom, že nedokáže objektivně hodnotit znalosti žáků na dálku. Podle mě by bylo ideální hodnocení na základě testování známkou úplně zrušit nebo odložit na lepší dobu.
Odložit i vysvědčení?
Nemyslím vysvědčení, ale hodnocení během distanční výuky. Nedává to velký smysl. Známkujeme projekty, na kterých třeba pracují ve skupině. Ale dělat online test - nedokážete ho zabezpečit tak, aby měl výsledek relevantní hodnotu.
Jsme jako společnost hodně zaměření na známky. Toto minimálně otvírá možnost říct si, že známky extra vypovídající hodnotu nemají, a to ani v prezenční výuce.