Článek
Jako první by se do škol měly vrátit děti ze speciálních škol a malotřídek do 75 žáků, v týdenních rotacích pak žáci prvního stupně a předškoláci z mateřských škol ve skupinách do 15 dětí. Ministr školství Robert Plaga a zdravotnictví Jan Blatný (oba za ANO) budou vládě v úterý navrhovat, aby se tyto skupiny mohly zapojit do prezenční výuky od 12. dubna.
„Návrh, se kterým přicházíme, má jasný cíl – vytvořit podmínky pro trvalý návrat až do konce školního roku,“ řekl na tiskové konferenci po jednání Rady vlády pro zdravotní rizika Plaga.
Základní a mateřské školy se ale od pondělí 12. dubna nemusí otevřít ve všech okresech. O tom, kde se skutečně děti vrátí do lavic, se rozhodne příští týden ve středu.
„Co se týká okresů, které by byly z rozvolňování vyjmuty, budou to ty, kde se situace nebude lepšit. Základním vodítkem bude to, zda v dané oblasti reprodukční číslo stoupá, nebo klesá. Tam, kde by bylo na hodnotě jedna a vyšší, by to znamenalo, že se situace nelepší a bude nutné vyčkat, předpokládáme, že o další týden,“ upřesnil ministr Blatný.
Ve školce nemusí mít děti roušky
Zatímco testování bude dvakrát týdně povinné pro všechny žáky bez rozdílu, ohledně nošení roušek bude opatření mírnější. Ochrana úst a nosu bude povinná jen na základních školách, nikoliv v mateřských, jak se původně předpokládalo.
Umožněny budou také skupinové konzultace do šesti žáků pro děti z druhého stupně základních škol a středních škol ohrožené školním neúspěchem a v rámci příprav na přijímací, maturitní a závěrečné zkoušky. V základních uměleckých školách bude povolena individuální výuka.
Druhou skupinou žáků, které přivítají učitelé ve škole, budou pravděpodobně středoškoláci a studenti závěrečných ročníků vysokých škol. Povolena bude ale jen praktická a laboratorní výuka, nikoliv teoretická.
„Tam předpokládáme, že by k tomu návratu mohlo dojít k 19. 4.,“ řekl Plaga.
Naopak mateřské školy zůstanou pro mladší děti uzavřené i po případné druhé rozvolňovací fázi.
„Primární hledisko návratu je vzdělávací. Třetí, čtvrté a páté třídy nebyly od Vánoc na prezenční výuce. V dalších etapách plánujeme otevřít nejprve druhé stupně. V tuto chvíli tak nedokážu říct, kdy by k případnému návratu mladších dětí v mateřských školách došlo,“ dodal ministr školství.
Kvůli epidemii covidu-19 jsou nyní otevřené jen školy pro děti zdravotníků a další vybrané profese. Ostatní se učí na dálku. Povolené jsou pouze individuální konzultace.
Podle Mezioborové skupiny pro epidemické situace je pravděpodobné, že k 12. dubnu otevřou školy ve většině okresů. Předběžně lze ovšem očekávat, že výuku nepůjde obnovit přibližně v 10 až 20 okresech.
Skupina se shoduje na tom, že situace v Česku je nadále velmi závažná a obnovení prezenční výuky nesmí být signálem k tomu, aby se porušovala protiepidemická opatření. Omezení prezenční výuky je zároveň nejspíše vůbec nejdražším protiepidemickým opatřením.
„Mrzí nás, že nemůžeme s čistým svědomím doporučit prezenční výuku pro více žáků, ale epidemická situace to v současné době neumožňuje,“ vysvětluje Petr Smejkal, vedoucí skupiny a hlavní epidemiolog IKEM. „Je to také důsledek toho, že nebyla implementována některá naše doporučení ohledně častějšího testování ve firmách nebo většího omezení průmyslu. Zásadní jsou pro nás režimová opatření, která umožňují prezenční výuku realizovat relativně bezpečně i za stále nepříznivých epidemických čísel.“
Za příznivé situace budou po fázi I následovat fáze II a III, které se budou týkat primárně druhého stupně ZŠ. „Pro postupné otevírání škol je klíčová výše virové nálože v populaci, měřená R a relativním počtem nových případů, respektive hodnotou týdenní incidence na 100 tisíc obyvatel daného okresu,“ podotýká Dagmar Dzúrová, profesorka demografie na Přírodovědecké fakultě UK. „Pro fázi II doporučujeme hodnotu maximálně 100 na 100 tisíc, pro fázi III hodnotu maximálně 50 na 100 tisíc. Hodnoty incidence většiny okresů se ale nyní pohybují v podstatně vyšších hodnotách, zhruba 300 až 400 na 100 tisíc, takže další postup bude záviset na tom, jak rychle se podaří situaci zlepšit. Pokud chceme, aby školy zůstaly otevřené, je třeba za současné, stále velmi špatné epidemické situace bohužel nadále doporučovat trvání nastavených plošných protiepidemických opatřeních v jiných odvětvích a dodržování zavedených opatření.“
Členové skupiny zdůrazňují, že pro bezpečnost škol je nutná spolupráce rodiny. „Z dostupného výzkumu plyne, že školy mohou být prostředí dost bezpečné, ale i dost nebezpečné, podle toho, jaká jsou opatření ve školách a kdo do nich chodí,“ říká Jan Kulveit, výzkumník globálních rizik z Oxfordské univerzity. „Naprosto zásadní ale je, aby rodiče neposílali do škol děti se symptomy jakéhokoliv onemocnění. Onemocnění covid-19 má u dětí často lehký průběh, takže může být změněno třeba za rýmu nebo i trávicí problémy. Podle mnoha svědectví se na podzim běžně stávalo, že takové děti byly rodiči posílány do školy. Je to nezodpovědné a spolužáci, učitelé i rodiny spolužáků jsou ohrožováni nákazou koronaviru. Podobně je nepřípustné, aby děti šly do škol, pokud jsou rodiče v izolaci nebo karanténě.“
Ve 14:55 jsme text aktualizovali o stanovisko Mezioborové skupiny pro epidemické situace (MeSES).