Hlavní obsah

Návod, jak dnes dostat práci snů. Čím zaujmout na virtuálním pohovoru?

Foto: Pexels.com

Pro snížení stresu je dobré si zpočátku zkontrolovat připojení a technickou stránku věci. Ilustrační foto.

I během pandemie koronaviru firmy dál nabírají nové zaměstnance. Mnoho z nich to ale v dnešní době dělá trochu jinak, pomocí virtuálních pohovorů. Jak se liší a jak v nich uspět? Zde je 10 rad od odborníků.

Článek

1) Kontrolujte techniku, aby vás nerozhodila

Jestliže hodláte zvládnout pracovní pohovor online, tak to první, čím byste se měli zabývat, je technika a kvalita vašeho připojení. Když totiž videohovor v průběhu vypadne, může to být podle odborníků pořádný stres. „Technické problémy vás mohou vyvést z konceptu a pohovor, pokud se jej povede opětovně připojit, se může snadno proměnit v noční můru. Pokud jste trémisté, které drobnosti tohoto charakteru snadno rozhodí, HR specialista to na vás pozná,“ vysvětluje jednatel společnosti J.I.P. pro firmy Jiří Jemelka.

2) Příprava v domácím prostředí

S tím pak souvisí další krok, který žadatele o pracovní pozici nezavede ještě přímo před náboráře. „Než se k pohovoru dostanete naostro, poproste HR pracovníky o připojení nanečisto. Vyzkoušejte si prostředí, v němž bude hovor probíhat, osahejte si ho, zjistěte, jak se v něm sdílí plocha apod. To vám ušetří stres, pokud budete nuceni předvést okamžitou ukázku svého grafického, textařského či jiného umění,“ přidává tip pro Seznam Zprávy Jemelka.

Příprava v domácím prostředí má navíc podle něj ještě jeden rozměr. „Říkáte tím, že preferujete zodpovědný přístup. A to je pro dnešní zaměstnavatele důležitá hodnota.“

3) Nepodceňte dress code

I když je člověk doma, rozhodně to neznamená, že mu pohovor projde v pyžamu.

„Povědomí o normách vnější prezentace v rámci firmy či instituce, jíž se chcete stát součástí, se hodí. Někde stačí košile, jinde potřebujete oblek s pevně utaženou kravatou. Zjistěte si, jaká je norma ve společnosti, u níž se o místo hlásíte,“ říká podnikatelský kouč.

Ale nezáleží jen na samotném vzhledu uchazeče. „Dávejte si pozor na to, jak vypadáte, ale také kde jste, jak jste osvětleni, co je za vámi. Rozhodně nedoporučuji spoléhat se na virtuální pozadí. Raději si zajistěte prostředí, kde nejsou rušivé zvuky zvenčí,“ dodává radu firemní sociolog Vojtěch Bednář.

4) Perfektní virtuální portfolio

Nachystejte také své portfolio, práce za poslední rok a také ty, na které jste nejvíce hrdí.

„Portfolio klidně zpracujte jako webovou nebo powerpointovou prezentaci. Záleží na požadavcích HR. Většinou v tomto smyslu nechají volné pole působnosti a už podle toho, jak se k tomu postavíte, si dělají o vás jako pracantovi určitý obrázek,“ popisuje Jiří Jemelka.

5) Zkuste si to nanečisto

Pokud zájemce o novou práci zrovna verbální komunikaci neužívá a ani jeho řeč těla nepatří k silným stránkám, odborník doporučuje pečlivý trénink svého vystoupení.

„Živě si situaci představte. A sebe zarámujte do role jevištní star. Je totiž důležité, abyste pro svou prezentaci našli přirozenou a pro vás komfortní polohu. Je to trénink, který můžete praktikovat nejen kvůli pohovorům, ale také například pro zlepšení některých prezentačních a komunikačních dovedností, které se vám budou hodit při velkých poradách nebo veřejných vystoupeních. Nevymlouvejte se na to, že jste skalní introverti,“ popisuje šéf společnost J.I.P.

6) Nepříjemné otázky na tělo aneb co se vám nepovedlo

„Připravte se, že nebudete hovořit jen o dokonalých výsledcích, ale dost možná vám položí i ožehavou otázku na tělo: Co byla vaše nejhorší pracovní zkušenost? Který projekt se proměnil ve vaši noční můru? Jak jste s tím naložili? Je to typ dotazů, který by vás neměl rozhodit. A dobře vám radím odpovědět po pravdě. Zkušený náborář pozná už jen z tónu hlasu a řeči těla, že vám teče do bot a nevíte, jak se z toho traumatizujícího dotazu vyvléknout,“ přidává tip Jiří Jemelka.

„Tazatele bude zajímat, zda umíte neúspěch překonat nikoli skálopevným přesvědčením o vlastní neomylnosti, ale schopností učit se a pracovat nejen se zadanými úkoly, zdroji, ale také s lidmi,“ dodává.

7) A čím že jste tak přínosní?

Tuhle otázku má každičký pracovník lidských zdrojů tuze rád. Považovat se za bezcenného je totiž pro tým vždycky zátěž, pokud adept na pozici nemá nějaký speciální druh know-how, který se na trhu práce jinak velmi těžko získává. Takže, co jsou vaše silné stránky?

„Pracovitost, učenlivost, komunikační dovednosti, schopnost uklidňovat a mírnit ostré konflikty, motivovat lidi ke spolupráci? To zní dobře a patrně vám to přinese body navíc. Na druhou stranu to říkají všichni. Co můžete instituci přinést? Čím dokážete obohatit tým? Jak v rámci pozice chcete rozvíjet sami sebe? Zapátrejte trochu v sobě a pojmenujte vlastní jedinečnost. Možná sami sebe překvapíte,“ radí odborník.

8) Motivace sama sebe

Podle Jemelky by každý žadatel před online pohovorem měl nejprve sám sobě odpovědět, co je motivací pro změnu práce, profese, proč se uchází zrovna o pozici, na kterou ho za pár dní čeká pohovor. „Zaměřte se na dobrý pocit z toho, že byste se mohli realizovat. Seberealizace bývá jednou z nejsilnějších motivací, která se v oddělení lidských zdrojů velmi líbí. Také možnost v práci uplatnit svoje vlohy, zájmy a koníčky není vůbec od věci. Opět to podporuje předpoklad, že k práci a novému zaměstnání budete chovat pozitivní vztah,“ radí podnikatelský kouč.

9) Připravte si otázky

Běžnou praxí je, že vám na začátku pohovoru náborář nebo někdo z HR a příslušeného oddělení, jehož se pozice týká, firmu, tým a pozici představí. Mějte ale v záloze také pár otázek, kterými prokážete další zájem: kdo mi bude šéfovat, jak to tady v týmech chodí, jaký bude můj tým, jak funguje zdejší firemní kultura, s jakými technologiemi budete zacházet apod. Samozřejmostí je též probrat platové podmínky a benefity, možnosti home office nebo rozsah dovolené.

10) Ďábel – a stejně tak i úspěch – se skrývá v detailech

„To nejdůležitější je se usmívat. Neskákejte druhé straně do řeči (virtuálně je to ještě větší problém než osobně), ale nenechávejte mezi okamžikem, kdy přestane mluvit a začnete vy, prodlevu delší než asi 1,5 vteřiny. Dívejte se do kamery a neuhýbejte pohledem krom doby, kdy saháte například po podkladech. Když dostanete otázku, lehce pokývejte hlavou, aby bylo vidět, že jste jí rozuměli, pokud je těžká, poděkujte za ni. Neznáte-li odpověď, nebo pokud neumíte odpovědět, dávejte najevo snahu najít řešení,“ uzavírá radou Vojtěch Bednář pro Seznam Zprávy.

Doporučované