Článek
NASA podniká další kroky ke druhé generaci nadzvukového létání. V rámci programu Tiché nadzvukové přepravy (QueSST) vyvíjí letoun s označením X, který se má stát nástupcem francouzsko-britského Concordu.
„Vývoj, stavba a testování tichého nadzvukového letadla X je další logický krok v cestě za otevřením nadzvukového cestování široké veřejnosti,” míní Jaiwon Shin z Letecké výzkumné mise NASA.
ICYMI: We completed the preliminary design review of our Quiet Supersonic Transport aircraft. Learn more: https://t.co/CBLKO6XR8G #FlyNASA pic.twitter.com/SS9LvmivUL
— NASA Aeronautics (@NASAAero) July 7, 2017
Hlavní předností stroje má být schopnost zkrátit dobu letu až na polovinu. To znamená, že se cestující budou moci dostat z Londýna do New Yorku pod čtyři hodiny, do Paříže za 40 minut a do Moskvy za necelé dvě hodiny.
Další výhodou je také speciální konstrukce, díky níž bude letadlo jemnější a uhlazenější. V praxi to znamená, že vzduchová bariéra bude moci být prolomena méně prudce, a proto tišeji, než tomu bylo u letadla Concorde. NASA plánuje snížit hluk asi o třetinu, tedy na úroveň motoru silnějšího auta.
NASA se v únoru 2016 spojila s firmou Lockheed Martin a společně vytvořily předběžný design letounu.
V červnu konstruktéři otestovali model letadla ve větrném tunelu v Glennově výzkumném centru NASA v Clevelandu.
Výběrové řízení na vyrobení prototypu letadla se otvírá v srpnu. Výrobce má NASA vybrat na začátku příštího roku. Plánovaný rozpočet je téměř 9 miliard korun. První testovací lety by se měly uskutečnit kolem roku 2021.
Kvůli aerodynamickému třesku, k němuž dochází, když je zdroj zvuku stejně rychlý nebo rychlejší než zvuk, je nadzvukové létání od roku 1973 v Americe zakázáno. Concorde, který po 27 letech ukončil svůj provoz v říjnu 2003, mohl létat do Washingtonu a New Yorku jen se speciálním povolením.