Článek
NASA na oficiálním facebookovém účtu ukázala fotografii nového vynálezu, který by podle CNN mohl „radikálně změnit design letadel”.
Vědecké výzkumné středisko spadající pod NASA Ames Research Center postavilo čtyři metry široké křídlo, které se skládá z tisícovek do sebe zapadajících součástek – ty se při pohybu vzduchem pohybují a přizpůsobují proudu větru tak, že se křídlo chová jako ptačí.
Alespoň tak popsal vynález jeden z jeho tvůrců, konstruktér amerického Národního ústavu pro letectví a vesmír (NASA), Nick Cramer.
Co je technologie MADCAT?
„Představte si to jako let kondora, který, když začíná plachtit, drží křídla pevně sevřená a postupně přizpůsobí jejich tvar co nejlepšímu stylu. Pokud pak chce udělat agresivnější manévr, zase je povolí. A na něčem takovém tu pracujeme my,” vysvětlil po telefonu pro CNN výzkumný vědec ze střediska Ames Research Center Kenneth Cheung.
Mission Adaptive Digital Composite Aerostructure Technologies (MADCAT) v podstatě znamená technologii pro adaptivní, digitálně ovladatelnou skladbu letecké konstrukce. Co si pod tím představit? Křídla se za letu proměňují.
NASA na svém facebookovém účtu v popisku fotky křídel MADCAT píše, že „senzory za letu v reálném čase sbírají data z jejich okolí a algoritmy pohybují s jednotlivými bloky křídel tak, aby se jejich plocha poskládala do tvaru optimálního pro dané letové podmínky (směr a rychlost proudějí vzduchu)”.
Tým vědců zahrnující odborníky z NASA a ze soukromého Massachusettského technologického institutu tvrdí, že jejich design povede k vyšší účinnosti a výkonnosti při budoucí výrobě a udržování letadel.
Menší části, menší továrny, menší výdaje
Jako příklad uvádí dopravní letoun Boeing 787 Dreamliner. Výroba jeho křídel a dalších částí vyžaduje obrovské formy a pece. Konkurenční superjumbo Airbus A380, své doby největší dopravní letadlo na obloze, třeba kvůli aerolinkám preferujícím menší stroje (některá letiště již přitom investovala do přestaveb příletových stojanů) ukončil výrobu.
Technologie nových křídel MADCAT by měla redukovat výdaje na složitou výrobu, ale i dopravu velkých kusů. Jejich jednotlivé části by tiskly 3D tiskárny a sestavovat by je podle CNN mohly montážní stroje.
Křídla by mohla vyletět až do vesmíru
Struktura křídel je navíc „ultralehká a tvárná” k přepravování. Tato výhoda by podle NASA mohla najít uplatnění i při cestování do vesmíru. Doprava menších, tvárných a lehkých částí MADCAT na oběžnou dráhu Země by nebyla tak nákladná a v kosmickém prostoru by se křídla roboticky mohla spojit do „velmi velkých objektů”.
Zatímco se však koncept levnějších a flexibilnějších strojů podle CNN zdá být pro komerční letecký průmysl atraktivním nápadem, v cestě mu stále zbývá dost překážek. Zařazení křídel a jejich materiálu do výroby by vyžadovalo její kompletní proměnu – k tomu bude potřeba čas, další výzkum a peníze.
Mimo již zmíněné výhody by se letadla v konečném důsledku při zapojení technologie MADCAT do výroby dostala – co se týče jejich údržby – na úroveň lodí. Jednotlivé části by se pro přizpůsobivost materiálu mohly vyměňovat až do kompletní proměny celého stroje, který by se podle Cheunga jinak nutně musel vyřazovat ze služby.