Článek
Čtyři roky a jednu miliardu korun. Právě tolik vložil Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) do výroby stroje pod oficiálním označením X-57 Maxwell. Ten nyní stojí v Armstrongově leteckém výzkumném středisku a tamní technici se připravují na jeho pozemní, ale i vzdušné testování s posádkou.
Pětinásobná účinnost než u klasiky
Letová efektivita stroje X-Plane, jak jej agentura zkráceně označuje, by měla být podle NASA až o 500 procent vyšší než u běžných letounů se spalovacími motory. Má být energeticky úspornější, nemá do ovzduší vypouštět emise a patrně nebude tolik hlučný.
Základem letadla je dvoumotorák Tecnam P2006T, který si v celém vývoji projde třemi konfiguracemi. Oba jeho spalovací motory už nahradily elektrické, stroj nicméně ještě čekají úpravy křídel. Ta mají být nosnější, protože kromě dvou větších motorů na okrajích přijde na každé z nich dalších šest menších kvůli většímu vztlaku letounu.
Úspěch rovná se zelená pro zelené letectví
Výzkumníci z úřadu budou po celou dobu testování na zemi i ve vzduchu následně srovnávat, jak si stroj předtím vedl se spalovacími a jak si vede teď s elektrickými motory. Pakliže testy dopadnou úspěšně, chce NASA aplikovat změny i do běžného letectví.
„Cílem projektu X-57 je pomoci rozvinout proces vydávání osvědčení pro rostoucí trh s elektrickými letouny, a to včetně civilních strojů, které se rovněž spoléhají na distribuci systémů elektrického pohonu. NASA bude technologie a postupy sdílet s regulátory i průmyslovými výrobci, kteří určují to, jak se letadla na elektřinu certifikují,” uvádí americká agentura ve své tiskové zprávě.
Národní úřad pro letectví a kosmonautiku podle magazínu Business Insider plánuje do 10 let zapracovat na řadě „X-Series”, což má být flotila hybridních, ekologických tryskáčů.