Hlavní obsah

NASA a Lego daly hlavy dohromady. Od dubna prodávají raketoplán

Podívejte se na raketoplán od NASA a Lego, co stojí 4400 korun a má být pro dospělé.Video: Jan Marek

Dánskému výrobci nejslavnějších stavebnic na světě se za pandemie daří: loni zvýšil prodeje i zisk o pětinu. S jídlem ale roste chuť, a i Lego tak míří výš, až do samého kosmu. S agenturou NASA vytvořil raketoplán pro dospělé.

Článek

Celá edice obsahuje celkem 2354 dílů. Samotný raketoplán Discovery má 21,78 cm na výšku, 34,6 cm na šířku a 55,46 cm na délku. Kromě stroje, jehož vzor vynesl v roce 1990 na orbitu slavný Hubbleův teleskop, v balení nechybí ani miniatura samotného dalekohledu. To vše za 200 dolarů, v přepočtu tedy za 4400 korun.

Sedačky, pohyblivé klapy, manipulační ramena

I cena tak naznačuje, že výsledek spolupráce NASA a Lego není hračka pro děti, jako spíše pro dospělé. A měřítko soupravy oproti originálu v poměru 1:70 také slibuje slušnou porci detailů, které u jiných stavebnic výrobce jen tak k vidění nejsou.

„Díky velkému měřítku jsme mohli detailně vytvořit přední i střední část, stejně jako nákladový prostor raketoplánu. Do kabiny jsme vyrobili spoustu malých ovládacích panelů pro astronauty, celé sedačky pro velitele, pilota a letové specialisty,“ popisuje svůj výtvor hlavní designér Lego Group i tohoto projektu Milan Madge.

Pomáhala i první Američanka ve vesmíru

Dánský výrobce světoznámé stavebnice navrhl unikátní repliky přímo ve spolupráci s americkou vesmírnou agenturou NASA a Kathryn Sullivanovou, tedy první Američankou, která vyšla do otevřeného kosmu a byla i součástí posádky, jež Hubbleův teleskop na orbitu dopravila. Legoraketoplán svůj nákladový prostor také otevírá naprosto stejným způsobem jako skutečný Discovery v roce 1990.

„Přechodová komora ze střední části vede do nákladového prostoru a tam jsme také přidali spoustu drobných detailů. Jsou v něm kamery, které pomáhají astronautům manipulovat s nákladem, v soupravě je i náklad a systém ramen pro zvedání a manipulaci s družicemi, díly k Mezinárodní vesmírné stanici a pro vypuštění do kosmu,“ dodává Madge.

Obroda pro NASA, tržby pro Lego

V soupravě jsou třeba ale i podstavce se štítky a detailními popisy. Do prodeje míří v dubnu. NASA tak znovu o něco víc zpopularizuje své úspěchy a důležitost vesmírného programu, zatímco Lego třeba opět i v pandemii o něco posílí své tržby. Za loňský covidový rok jeho spotřebitelský prodej rostl o 21 procent a zisk o 19 procent v přepočtu na 45,5 miliardy korun.

Doporučované