Článek
Představení nazvané podle závěrečné choreografie Stabat Mater má premiéru 3. září v Mahenově divadle. „Ty choreografie pořád fungují, mají výpověď, atmosféru, sílu,“ řekla novinářům Marika Blahoutová, která v minulosti u Šmoka tančila a nyní v Brně pracovala na novém nastudování jeho děl.
Šmok byl přední český choreograf, tanečník, vysokoškolský pedagog a zakladatel Pražského komorního baletu. Je autorem stovky baletních choreografií, pracoval také na pohybové složce oper, operet, muzikálů, filmů i televizních pořadů. Zemřel v roce 2016 v 88 letech.
Práce se Šmokem byla podle Blahoutové mimořádnou zkušeností. Potřeboval tanečníky, kteří mají nejen dokonalou techniku, ale také srdce, výraz a upřímnost, působí přirozeně a nepřehrávají. Vytvářel choreografie srozumitelné pro „normální diváky“, i ty, kteří jinak na taneční divadlo nechodí, uvedla Blahoutová.
Hudební složku brněnského baletního večera tvoří Zjasněná noc Arnolda Schönberga, Trio g moll Bedřicha Smetany a první část oratoria Antonína Dvořáka Stabat Mater. Autorem choreografií ke všem třem skladbám je Šmok. „Řadí se k tomu nejlepšímu, co připravil původně pro Pražský komorní balet,“ řekl dramaturg brněnského baletu Karel Littera.
Současný balet je podle Littery v lecčems jiný než v době Šmokova působení. Přesto má smysl se k jeho dílu vracet. „Šmokovy choreografie mají něco, co ty dnešní často nemají - duši, vnitřek, prožitek,“ uvedl Littera.