Článek
Dvě neúspěšná výběrová řízení bez jediného zájemce, napotřetí jen jedna firma. Taková je zatím bilance Ministerstva obrany, které se snaží kvůli přepravě prezidenta Miloše Zemana sehnat takzvaný ambulift. Tedy zařízení, které vyzvedne vozíčkáře přímo na palubu letadla.
Do třetího výběrového řízení se přihlásil alespoň jeden zájemce. „Nyní dojde k vyhodnocení a porovnání nabídky se zadaným požadavkem. V kladném případě bude následovat uzavření smlouvy, kdy již budeme moci sdělit podrobnosti i název firmy,“ uvedl Jiří Caletka z tiskového oddělení ministerstva.
Plošinu má k dispozici například pražské ruzyňské letiště, prezident Miloš Zeman ale cestuje z armádního letiště v Kbelích.
Zakázka počítá se zajištěním 10 až 20 letů do poloviny roku 2023. Ministerstvo obrany by za to zaplatilo 2,4 milionu korun. Vítěz soutěže má ambulift na letiště Kbely včetně obsluhy dodat vždy v době, kdy má prezident odletět nebo přiletět.
Proč je o zakázku tak malý zájem? Seznam Zprávy oslovily jednu z firem, která by byla schopna zvedací plošinu dodat. Její zástupce pod příslibem anonymity popsal, proč se do tendru nechce přihlásit.
„Parametry výběrového řízení připouští i variantu nulové objednávky během trvání smlouvy a na druhé straně zavazují k technické a provozní připravenosti službu poskytnout během celé doby platnosti smlouvy,“ vysvětlila firma důvody, proč zakázku nepovažuje za atraktivní.
Naposledy letěl prezident Miloš Zeman na zahájení školního roku do Brna, a to armádním letadlem CASA. Stroj, který nyní tvoří páteř českého vojenského dopravního letectva, je podle mluvčího pro danou vzdálenost ideální.
Oproti jiným strojům, které používá česká armáda, nabízí sklopení plošiny v zadní části letadla. Zemanovi, který se už několik měsíců pohybuje na vozíku, umožní pohodlnější nástup.
Ve srovnání s letadly běžně užívanými ústavními činiteli však nabízí tato vrtulová letadla nižší cestovní komfort, a to hlavně kvůli hlučnosti, protože kabina na rozdíl od dopravních airbusů není odhlučněná.