Hlavní obsah

Nápady za milion? Jak si může podnikatel pomoct sám a zadarmo

Foto: Profimedia.cz

Počítač a mobil. I to stačí k vylepšení byznysu.

Co všechno můžete vytvořit sami pro posílení svého byznysu? Kromě přebudování prodejní plochy stačí vzít do ruky počítač a začít používat tabulkový editor, základní grafické programy a sociální sítě.

Článek

Tuzemský byznys se nevzdává, musí se ale přizpůsobit nové situaci. Podle průzkumu Asociace středních a malých podniků (AMSP) z loňského září plánuje drtivá většina firem v příštích 12 měsících inovovat. Cílem je nejčastěji celkové posílení konkurenceschopnosti a rozšíření produktů a služeb.

Pomůže například datová analýza. Firmy by teď především měly využít data, která mají, a analyzovat je s cílem zefektivnit svůj chod. Je třeba se podívat nejen na celková čísla, ale udělat rozpad na jednotlivé části firmy – produkty, zákaznické segmenty apod. – a vyhodnotit jejich přínosy do podnikání. „VIP zákazníci už třeba dávno nemusejí být VIP. Mohl vyrůst úplně jiný zákaznický segment,“ dává příklad přínosů datové analýzy Ota Novotný, vedoucí katedry informačních technologií na Fakultě informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické v Praze.

Taková analýza je vhodným podkladem k tomu, zbavit se nefunkčních částí firem. Není přitom potřeba investovat statisíce, aby podnikatel dokázal svá data lépe vytěžit. „Malé firmě stačí kontingenční tabulka v Excelu,“ tvrdí Novotný. „Musíme se soustředit na věci, které jsou jádrem našeho podnikání, a udělat si analýzu, jak na ně krize dopadla. Následně limitovat oblasti, které se nevztahují k hlavnímu podnikání a nákladově ho zatěžují,“ pokračuje.

Je určitě dobré vědět, které produkty nesou slušný výdělek a které méně. „Nechcete si vyzkoušet pohrát si s cenou portfolia zboží? Dostat z portfolia nízkomaržové ležáky a dodat nové hvězdy? Méně je někdy více,“ říká šéf přepravní služby Liftago Ondřej Krátký.

Zároveň ale přemýšlejte, jak nákup zákazníkům usnadnit. „S každou objednávkou jsou spojené nějaké náklady, je dobré zajistit, aby nákup byl doplněn o relevantní doplňkové portfolio a tím zároveň vyřešit zákazníkům více starostí na jednom místě,“ doplnil Krátký.

Digitální kanály

Podnikatelům vyschly tradiční komunikační a prodejní kanály, kamenné obchody a pobočky. Když jsou zrovna otevřené, přichází do nich méně lidí než dříve. „Na to firmy mohou zareagovat jediným způsobem – co nejdříve zdokonalit a optimalizovat své digitální kanály: web, aplikace, e-maily atd. A přes ně na zákazníky cílit velmi personalizovaně – přinášet relevantní nabídky a zprávy. To jediné může zajistit, že jim budou zákazníci naslouchat,“ říká nekompromisně Tomáš Mátl, expert na datové analýzy z firmy Colours of Data.

Například vinárna Zálusk na pražské Letné pracuje v rámci projektu na podporu malých a středních podnikatelů, za kterým stojí karetní společnost Mastercard, na vytvoření webových stránek, založení účtů na Facebooku a Instagramu a přípravě přímého prodeje přes sociální sítě s vyzvednutím v prodejně. Součástí proměny je také vytvoření reklamních materiálů a terminál pro platby kartou. Změny mají pomoct posílit značku, oslovit nové zákazníky a zvýšit prodeje.

Výdělky se dají zvýšit také snížením nákladů. „Třeba je sdílet s obchodními partnery nebo vytvořit koalici se sousedy či konkurenty v jiných částech města či republiky. Nemůžete spojit provozovnu s někým dalším nebo v rámci své provozovny poskytnout někomu prostor?“ radí Ondřej Krátký.

Jak vylepšit prezentaci

Třetina firem si podle průzkumu AMSP chce na inovace vzít půjčku od banky, čtvrtina plánuje využít dotace. Existují ale i věci, které může podnikatel udělat sám.

Pokud chcete být aktivní na sociálních sítích nebo vylepšit své webové stránky a nemáte peníze na služby fotografa nebo grafika, část podkladů si můžete připravit sami. Možná nebudou tak profesionální, ale umožní zatraktivnit komunikaci s vašimi zákazníky - a tak v této obtížné době něco málo uspořit.

„Podívejte se na stránky canva.com. Aplikace Canva umožňuje vytvářet reklamní bannery, grafické příspěvky pro Facebook, letáky a plakáty. Můžete si vybrat některou z připravených šablon nebo si velmi snadno vytvořit vlastní návrh,“ radí karetní společnost Mastercard ve svém e-booku na podporu obchodníků.

Zkuste také grafické návrhy v PowerPointu. Tento program k přípravě prezentací umožňuje ukládat prezentace ve formátu .jpg nebo .png. „Zvolte vhodný rozměr a tvar snímku – čtvercovou, vodorovnou nebo svislou orientaci. Vložte libovolné snímky, tvary a texty, doplňte své logo. Takto vygenerovaný grafický návrh můžete vložit ve formě příspěvku na Facebook nebo Instagram,“ píše se dál v e-booku.

Své produkty můžete vyfotit v tzv. fotoboxu. „To je krabice s jednotným barevným vnitřkem, doplněná LED diodami. Postačí vložit produkt do krabice a snímek udělat třeba mobilním telefonem,“ radí Mastercard.

Příklad datové analýzy v malé firmě

Co analyzovat

Cash flow (příjmy a náklady) na nejbližší měsíce. U plánovaných příjmů pracovat i s odhadovanou pravděpodobností, že skutečně dorazí, nemá cenu si lhát do kapsy.

Zákazníky a jejich hodnotu pro firmu. Podívat se, jak je na tom firma u těch klíčových a jaká je pravděpodobnost jejich udržení a výnosů z jejich obsluhy.

Náklady. Jak v čase, tak podle základních druhů.

Kde vzít data

V účetnictví nebo provozním informačním systému firmy. Pro takové analýzy není třeba hned budovat datové sklady nebo využívat externí tržiště.

V jakém programu analýzu udělat

Tabulkový editor, např. Excel.

Nástroje self-service business intelligence – např. Power BI, Tableau, Qlik atp. Existují i jejich online verze – vše je možné zdarma předem vyzkoušet.

Jak zobrazit výsledky analýzy

Kontingenční tabulky a grafy (nástroj v tabulkovém editoru zobrazující závislost různých dat).

Heat mapy (zobrazují intenzitu v konkrétních oblastech zkoumání).

Zdroj: Ota Novotný, vedoucí katedry informačních technologií na Fakultě informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické v Praze

Doporučované