Článek
Když v dubnu odcházel Petr Gazdík z předsednické funkce Starostů, už dopředu upozorňoval, že to rozhodně neznamená jeho konec v politice. A rovnou představil svůj plán – pustit se do velké modernizace školství.
„Chtěl bych se zakousnout do reformy vzdělávacího systému, protože pakliže nic neuděláme, tak na to ve střednědobém horizontu Česko a jeho ekonomika výrazným způsobem doplatí,“ řekl Gazdík ve Výzvě na Seznam TV.
Do plánů na modernizaci vzdělávání se Gazdík zakousl společně se senátorem Mikulášem Bekem. Dohromady dali vizi vzdělávání pro 21. století. Jejich plán ale nepočítá s žádnou razantní změnou, ale postupnou proměnou školství.
„Konzervativně si myslíme, že je do vzdělávacího systému potřeba umístit pár prvků jako kukaččí vejce, které mají potenciál potom ten systém ovlivňovat,“ vysvětluje bývalý rektor Masarykovy univerzity Bek (za STAN).
Takovým kukaččím vejcem jsou třeba reálné školy. Ty by měly středoškolákům umožnit, aby si nemuseli v 15 letech vybírat budoucí profesi, ale mohli nastoupit do školy, která pod jednou střechou skloubí gymnázium, odbornou školu nebo učiliště. Studenti si tak jako ze švédského stolu vyberou zaměření a skladbu předmětů podle svých předpokladů a zájmů.
Na takovou školy by mohli odcházet už ve 14 letech, protože Starostové by rádi do budoucna zrušili na základní škole devátou třídu. To by mělo podle nich vyřešit nedostatek učitelů i nedostatek peněz na jejich platy. Podle jejich vize, kterou sepsali do dokumentu Vzdělávání pro 21. století totiž deváté třídy „nepřináší kvalitativně nic nového, ale jsou jen jakýmsi „čekáním“ na další vzdělání“. Předtím chce ale Gazdík s Bekem v diskusi s MŠMT a odborníky určit, co jsou základní vědomosti a dovednosti, které by žáci na základních školách měli získat.
„Kromě toho máme další problémy, které, ať chceme nebo nechceme, musíme řešit. V příštích pěti letech dosáhne polovina pedagogů základních a středních škol důchodového věku a nemají nástupce. To je také jeden z důvodů, proč chceme rušit devátou třídu. Jednak tím vyřešíme problém nedostatku učitelů, jednak tím umožníme větší profesní vzdělávání žáků, kteří nebudou zbytečně zůstávat v deváté třídě,“ vysvětluje Gazdík.
Ministerstvo školství ale zatím o tomto konkrétním kroku neuvažuje. Jako první se chce soustředit na zlepšení výuky.
„Mnohem zásadnější, než debatu o možném zrušení deváté třídy, vnímám potřebu zaměřit se na zvýšení kvality vzdělávání na druhém stupni základních škol,“ uvedl pro Seznam ministr školství Robert Plaga (ANO).
Jak ale upozorňuje Gazdík, řadu kroků, které Starostové navrhují, lze provést i bez legislativních změn a mohou se do nich jako zřizovatelé základních a středních škol pustit samy kraje. V tom Zlínském, kde je bývalý předseda Starostů radním pro školství, tak třeba vzniknou pilotní reálné školy, které mohou fungovat i v rámci současných rámcových vzdělávacích programů.
Do předkládání novel se chce Gazdík s Bekem pustit na začátku příštího roku. Letos budou vyjednávat podporu mezi ostatními stranami.
„Okolnosti nám k tomu nahrávají, protože musíme co nejdřív vyřešit budoucnost povinné maturity z matematiky. Máme souhlas většiny politických stran, že s tím, ať už se zruší nebo nezruší, tak my jako politická reprezentace řekneme nějaké B, ta realita tedy přijde v příštích měsících,“ dodává Gazdík.
A tím B by měl být právě recept na modernizaci vzdělávání.