Článek
Na začátku všeho byl rozzlobený premiér Andrej Babiš, hrubě nespokojený s tím, jak se vedení resortu dopravy popasovalo s projektem elektronické dálniční známky. Kvůli e-vinětám musel v lednu své křeslo opustit ministr dopravy Vladimír Kremlík, další dva vysoce postavené státní úředníky vyzval premiér k rezignaci.
Jednak šéfa Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelicu a pak také Kremlíkova náměstka Tomáše Čočka. Ani jeden Babišovu výzvu nevyslyšel.
Svévolné výměně účinně brání zákon o státní službě. Hlavně Hořelica coby šéf státní organizace nemůže být odstaven, aniž by mu bylo jasně prokázáno porušení zákona.
V případě náměstka Čočka, jehož mnozí navzdory Babišově kritice stále považují za velmi schopného úředníka, se však naskytla možnost, jak se ho „elegantně“ zbavit v rámci organizačních změn.
Doposud se to nepovedlo, ale teď se začíná mluvit o tom, že by Čočka mohl nahradit poradce ministra Karla Havlíčka Roman Lesný, který nyní na ministerstvu řeší kauzu kolem leteckého koncernu Smartwings.
Podrobně jsme napsali ZDE:
Čoček pokračuje
Karel Havlíček krátce po svém nástupu na ministerstvo dopravy přišel s tím, že je třeba úřadu dát novou organizační strukturu tak, aby odrážela „produktové řízení“.
Možnost Čočkova vyhazovu může ale být jedním z vedlejších efektů – zamýšleným, či nezamýšleným – v rámci této reorganizace.
Nové organizační uspořádání ministerstva schválila vláda k 1. březnu letošního roku. Souběžně s tím státní tajemník ministerstva dopravy vyhlásil výběrová řízení na znovuobsazení čtyř postů ministrových náměstků.
Celý výběr zdržela koronavirová krize, během níž náměstek Čoček dokonce sám onemocněl, nicméně Havlíčkův resort už oznámil, že bylo dílčího výsledku dosaženo. Dva ze čtyř náměstků byli vybráni. K žádné faktické změně ovšem nedochází, protože oba vítězové dílčích soutěží Jakub Kopřiva a Ladislav Němec jen původní funkce obhájili.
Klíčové přitom je, že zatím nebyl nalezen žádný náhradník za Čočka, a ten tak může nadále setrvat v čele ekonomické a infrastrukturní sekce.
Na jeho místo přitom jeden adept ve výběrovém řízení byl, jak vyplývá z informací tiskového mluvčího Františka Jemelky. Mohl jím být dokonce i samotný Čoček, k čemuž se Jemelka ani Čoček nevyjádřili. Jisté je, že si neznámý uchazeč důvěru nezískal.
Podobný výsledek mělo i hledání nového šéfa sekce nesilniční dopravy a mezinárodních vztahů, kde byli hodnoceni tři žadatelé a ani jeden nebyl vybrán.
Jak jsou vybíráni noví náměstci u Havlíčka
Sekce legislativní a právní: 2 žadatelé ve výběrovém řízení, vybrán současný náměstek Jakub Kopřiva.
Sekce silniční a veřejné dopravy a správních agend : 2 žadatelé ve výběrovém řízení – vybrán současný náměstek Ladislav Němec.
Sekce ekonomická a infrastrukturní: 1 žadatel ve výběrovém řízení, nikdo zatím nevybrán, sekci nadále řídí Tomáš Čoček.
Sekce nesilniční dopravy a mezinárodních vztahů: 3 žadatelé ve výběrovém řízení, nikdo nevybrán, náměstkovská pozice zůstává neobsazena.
Tajné želízko v ohni?
Ministerstvo dopravy v pondělí vypsalo druhé kolo výběrového řízení. Zájemci o dva zbylé posty mají posílat své životopisy do 28. května. Je zde jedna důležitá změna. Zatímco první kolo bylo otevřeno jen pro lidi ze státní správy, samosprávy a z akademického prostředí, podle propozic druhého kola se už mohou o služební místo ucházet i lidé s řídicími zkušenostmi z byznysové sféry.
A tak se možná otevírá i prostor pro jednoho člověka, který má nyní mimořádně blízko k ministru Havlíčkovi. Jde o jeho poradce Romana Lesného, jenž teď hlavně řeší záchranu leteckého koncernu Smartwings, jak už popsaly Seznam Zprávy.
Právě o Lesném vícero lidí z dopravy hovoří jako o člověku, který by měl Čočka nahradit. „My to považujeme za téměř jisté,“ říká obvykle velmi dobře informovaný zdroj. Obdobné informace už prezentoval i server Zdopravy.cz.
Seznam Zprávy žádaly Romana Lesného, aby se k možné účasti ve výběrovém řízení vyjádřil. Otázka zůstala bez odpovědi.
Každopádně třiapadesátiletý Lesný s dlouholetými zkušenostmi z byznysu ztělesňuje přesně ten typ člověka, kterého vidí i premiér Andrej Babiš jako vhodného pro řízení státu „jako firmy“. Ve srovnání s ryzím úředníkem Čočkem má zcela rozdílný kádrový profil.
Lesný vystudoval ČVUT a program MBA na University of Pittsburgh Katz Graduate School of Business. Má jazykové předpoklady i zkušenosti z privátního byznysu. Vlastní firmu Aligier, která je zaměřená na investiční a transakční poradenství. Působil ve vrcholných pozicích ve firmách Škoda Transportation a UniControls, seděl také několik let v čele dozorčí rady komunikační skupiny Ewing Group. Kromě jiných aktivit organizuje Festival izraelského filmu.
Pro Karla Havlíčka, který souběžně sedí na dvou ministerských židlích a jedné vicepremiérské, by povýšení Lesného do náměstkovské pozice mohlo být způsobem, jak část agendy, kterou sotva stíhá zvládat, převést na blízkého člověka, jehož si osobně přivedl.
Ale stále jsou to jen spekulace. Vše se ukáže až v polovině června, kdy mají být výsledky druhého kola výběrového řízení zveřejněny.
„Výběr náměstků je určitě velmi důležitý. Právě proto, že pan ministr je tam jen na poloviční úvazek,“ poukazuje například šéf dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.