Článek
Nový ministr dopravy Karel Havlíček má před sebou celou řadu úkolů. Jedním z těch, které musí řešit bezodkladně, je výběr auditora mýtného systému.
Tedy určit firmu, která bude kontrolovat, zda nová mýtná technologie provozovaná od loňského prosince konsorciem CzechToll/SkyToll vybírá na dálnicích a silnicích I. třídy poplatky od nákladních aut, pokud možno, bezchybně či s minimální chybovostí.
Času je málo, nový auditor (supervizor) by měl začít pracovat nejpozději od začátku března. Na konci února totiž vyprší platnost již jednou prodlouženého kontraktu se „starým“ auditorem.
Novou zakázku má formálně řešit Ředitelství silnic a dálnic, ale už od časů bývalého ministra Vladimíra Kremlíka se jí zabývá i nejvyšší vedení resortu dopravy.
Havlíček musí vyřešit dilema, zda vsadit na osvědčeného privátního partnera, nebo kontrolní činnost převést do „bezpečí“ státního sektoru.
Co dělá mýtný auditor
– Měl by nezávisle na konsorciu CzechToll/SkyToll měřit a sbírat data o provozu na zpoplatněných komunikacích. A zjištěné údaje nezávisle vyhodnocovat.
– Pravidelné měsíční zprávy supervizora ukazují na správnost fungování mýtného systému, na jeho účinnost a schopnost odhalovat neplatiče.
– Míra účinnosti výběru mýta naměřená supervizorem je hlavním ukazatelem, jak úspěšný ten který mýtný systém je. Firma Kapsch deklarovala účinnost svého systému téměř sto procent.
– Provozovatel mýtného systému má v případě nízké účinnosti výběru povinnost státu nevybrané finanční prostředky doplatit.
Vítěz nic jistého nemá
Některá média v minulých dnech už přinesla zprávu o tom, že desetiletou zakázku získá firma CGI. Právě ona 13 let auditovala už předchozí mýtný systém dodaný firmou Kapsch (dříve pod jménem Logica).
Byla to také ona, s níž na konci loňského listopadu Ředitelství silnic a dálnic v časové tísni původní smlouvu o tři měsíce prodloužilo, jelikož v té době – kdy startoval nový mýtný systém – stále zakázkové řízení na nového auditora nebylo ukončeno. Podle některých názorů toto prodloužení nebylo v souladu se zákonem, jelikož se změnil předmět plnění.
Firma CGI má ale teď velkou šanci získat i novou (řádnou) desetiletou zakázku. A to za 210 milionů korun, jak to v loňské soutěži nabídla. Byla vyhlášena za vítěze tendru, ale chvíli se i zdálo, že soutěž bude zrušena. Antimonopolní úřad, který ji několik měsíců prověřoval, se totiž nejdříve přiklonil k názoru, že nebyla férová, nýbrž ušitá na míru právě CGI. Ale nakonec po překvapivé otočce brněnský úřad výběr vítěze potvrdil. V minulých dnech zamítl rozklad podaný firmou Kapsch.
I rakouská firma se jako druhý účastník chtěla v Česku zhostit role mýtného auditora, když v soutěži o zakázku na provozovatele mýtného systému neuspěla.
Po verdiktu ÚOHS by teď už teoreticky nic nemělo bránit kontrakt s CGI podepsat, ale o zadání zakázky stále rozhodnuto není. „Tyto věci jsou v současné době v řešení,“ potvrdil přetrvávající nejistotu mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka.
Ve státních rukou?
Podle informací Seznam Zpráv je stále velká šance, že zakázku nakonec bez soutěže získá státní podnik Cendis, jehož zakladatelem je Ministerstvo dopravy.
A to na základě takzvané „in-house“ výjimky, kdy státní subjekty při vzájemné spolupráci tendr vypisovat nemusejí.
V zákulisí nyní probíhá dosti tvrdý lobbistický boj a bude nejspíše záležet na tom, komu se podaří přesvědčit zatím málo zorientovaného ministra Havlíčka, jenž souběžně zastává i post ministra průmyslu, o výhodnosti té které varianty.
Cendis zatím s prací auditora nemá zkušenosti. Nicméně v minulých měsících – za předchozího ministra Kremlíka – už investoval několik milionů do nákupu potřebné technologie i vyškolení lidí. Kremlík měl podnik Cendis v záloze pro případ, že soutěž bude nakonec úplně zrušena.
Dvě mouchy naráz
Klíčové přitom je, že Cendis by patrně nezískal jen tuto jedinou zakázku. Nejspíše i minimálně jednu ze zakázek, které se týkají nyní hojně diskutovaných elektronických dálničních známek.
Jde hlavně o to, že souběžně s rolí auditora mýtného systému by mohl zajišťovat i stacionární kontrolu placení e-vinět. A to s využitím infrastruktury předchozího mýtného systému (mýtných bran). Alespoň tak se o tom doposud na Ministerstvu dopravy podle dobře informovaných zdrojů uvažovalo.
O roli Cendisu se znovu hovořilo i na poradě ministra 14. ledna. Těsně předtím, než naplno vypukl skandál kolem e-vinět. Jak vyplývá ze zápisu z této porady, který má redakce k dispozici, ministr Kremlík zaúkolovat Státní fond dopravní infrastruktury, aby s Cendisem podepsal na stacionární kontrolu e-vinět smlouvu. Cena tohoto kontraktu, nakonec jako ostatní odpískaného, byla údajně vyčíslena na 50 milionů ročně.
Za těchto relativně velkorysých cenových podmínek by Cendis patrně mohl za příznivější cenu přibrat i roli mýtného auditora.
Otázkou nyní je, zda ministr Havlíček bude chtít, aby v narychlo předělávaném projektu e-vinět se již od samého startu se stacionární kontrolou počítalo. A aby tato práce opět byla svěřena Cendisu.
Z dosavadních vyjádření odpovědných úředníků totiž vyplývá, že minimálně v počátku se policisté a celníci měli při kontrolách řidičů spoléhat jen na mobilní kontrolu (snímat SPZ vozů jedoucích po dálnici ze speciálně vybavených služebních automobilů).
Stacionární kamery měly být v počátku využívány pouze ke statistickému šetření a monitoringu neplatičů na jednotlivých dálničních úsecích. Nikoliv tedy k permanentní plošné kontrole a automatickému předepisování pokut. To mělo následovat až v další fázi projektu e-vinět.
Koho poslechne Havlíček?
Přesto má varianta dvojzakázky pro Cendis stále řadu podporovatelů i mezi odbornou veřejností. Jde o to, že by se stát právě nyní alespoň částečně mohl vymanit ze závislosti na privátních subjektech a citlivou infrastrukturu provozovat ve vlastní režii.
Proti bude patrně stát argument ekonomický, pokud nebude cena služeb poskytovaná Cendisem otestována v řádném tendru a ve skutečné konkurenci.
Záměr s Cendisem údajně ale podporuje i firma Kapsch, která by mohla alespoň touto cestou konkurenční firmu CGI porazit. Každopádně Kapsch hodlá i nadále udělat vše pro to, aby CGI zakázku na mýtného auditora nezískala.
„Trváme na tom, že zakázka na mýtného auditora byla ušita na míru jedinému preferovanému uchazeči a že firma jako Kapsch, která je globálním lídrem v mýtných systémech, má jistě stejně nebo více kompetencí auditovat mýtný systém jako původní auditor,“ říká mluvčí David Šimoník.
Firma Kapsch už se také rozhodla původní soutěž na mýtného auditora zažalovat u Krajského soudu v Brně. A vynutit si tak zákaz plnění smlouvy s CGI.
Pro ministra Karla Havlíčka se tak problém s mýtným auditorem prolíná s daleko sledovanějším problémem kolem dálničních známek. Má na to spíše dny než týdny, aby se rozhodl, kterou cestou se vydat.