Článek
Článek si také můžete pustit v audioverzi.
Investice Českých drah do 180 nových vozů pro dálkové vlaky se uskuteční s novým modelem financování. Státní firma založí novou společnost, která bude vlaky se strategickým partnerem provozovat. Horkým kandidátem na partnera drah je státem ovládaná Národní rozvojová banka a její Národní rozvojový fond. Soupravy pro 20 vlaků budou stát 13 miliard korun.
„Část investic pokryjeme z vlastních zdrojů, na část se pokusíme získat dotace a na zbytek si musíme půjčit. Doposud využíváme především dluhopisy. Chceme ale dluh do budoucna diverzifikovat a využitím správných nástrojů minimalizovat náklady spojené s jeho obsluhou,“ uvedl generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.
Nákup nových vozů uskuteční České dráhy poprvé se strategickým partnerem. Založí kvůli tomu zvláštní firmu ČD Finance. Partnerem Českých drah ve společném podniku bude státem ovládaná Národní rozvojová banka (NRB). Projektu se má účastnit také její Národní rozvojový fond, do něhož budou dávat peníze soukromé banky.
„S Českými drahami máme uzavřené memorandum o projektu, a to jak banka, tak Národní rozvojový fond. Fond by měl přispět necelými třemi miliardami korun,“ řekl šéf NRB Jiří Jirásek. Uzavření společného podniku ještě musí schválit orgány zúčastněných stran. Pro Národní rozvojovou banku to bude dosud největší investice po aktuální přeměně z Českomoravské záruční a rozvojové banky, která dosud poskytovala záruky a úvěry jen malým a středním podnikům.
Výsledky skupiny Českých drah
Rok | Výnosy (mld. Kč) | Zisk/Ztráta (mld. Kč) | Počet zaměstnanců |
---|---|---|---|
2019 | 40,7 | +1,3 | 23 529 |
2020 | 36,4 | -4,1 | 23 138 |
Nové vlaky budou majetkem nově založeného podniku. Oba partneři si firmu rozdělí půl na půl. Vozy budou společně provozovat 12 let. Celkem 180 vozů už vyrábí konsorcium Škoda Transportation a Siemens Mobility. S nasazováním nových vlaků počítají ČD postupně od roku 2024 na linkách z Prahy přes Ústí nad Labem do Hamburku či přes Brno do Budapešti a Vídně.
„Vše jsme samozřejmě důkladně propočítali a tento způsob financování je vhodnější než například leasing,“ doplnil ředitel kontrolního a finančního odboru ČD Michael Kralert.
S novým modelem financování přicházejí České dráhy v době, kdy jim roste celkové zadlužení. Skupina zahrnující nákladního přepravce ČD Cargo měla podle zveřejněné výroční zprávy minulý rok půjčeno 45,5 miliardy korun. Podíl dluhu na hodnotě aktiv státního podniku se zvýšil na 61 procent. Poměr zadlužení k ukazateli EBITDA, což je zisk před započítáním úroků, daní a odpisů, loni podle zveřejněné výroční zprávy drah vzrostl na 8,9 procenta. Meziročně to byl dvojnásobek.
V nadcházejících deseti letech plánují České dráhy celkově do nových vlakových souprav investovat kolem 100 miliard korun.