Hlavní obsah

Nákupní centra chystají velké slevy. Z vánočního výprodeje rovnou do jarního

Foto: Pixabay.com

Desítky tun oblečení a bot leží ve skladech. Obchodníci budou chtít získat rychle zákazníky zpět.

Obchody už tuší, jaké ztráty jim opatření proti šíření nového typu koronaviru přinese. Jarní sezona je téměř ztracená a škody půjdou do miliard.

Článek

Bojujeme o přežití, říkají shodně oslovení obchodníci s oděvy a obuví, kteří mají většinu svých prodejen ve velkých obchodních centrech. Podle rozhodnutí vlády by se právě ta měla otevřít až jako poslední 8. června.

Značky, které v „chrámech konzumu“ fungují, mají totiž obvykle jen minimum poboček mimo ně. Možnost otevřít dříve, tedy už v květnu, proto nebudou moci příliš využít.

„Momentálně prověřujeme naše pobočky, ale předpokládáme, že půjde jen o velmi malý počet prodejen,“ potvrdil například Norbert W. Scheele, ředitel řetězce C&A pro Česko. „Jelikož jsme jako maloobchod s módou uzavřeli naše prodejny 14. března a od té doby jsme nebyli schopni generovat žádné tržby, přirozeně jsme utrpěli obrovské ztráty,“ řekl.

Jarní zboží leží ve skladech

Obchodníci tak přišli o možnost prodat celou jarní kolekci, což jsou jen v Česku desítky tun oblečení a bot. Vědí, že v červnu už zákazníci přijdou rovnou pro letní šaty.

„Celkové ztráty můžeme v tuto chvíli pouze odhadovat, máme před sebou ještě podzimní sezonu, nicméně už teď je jisté, že tu jarní můžeme odepsat, v důsledku čehož společnost v rámci ročního hospodaření skončí ve ztrátě. Pokles tržeb dosáhne zhruba půl miliardy korun i více,“ vypočítává generální manažer sítě prodejen s obuví CCC Roman Puchala.

Ztráta na obratech se za tyto tři měsíce bude pohybovat okolo sedmdesáti milionů korun, spočítala pro Seznam Zprávy Petra Kheková, ředitelka společnosti Retail Fashion, která v Česku provozuje prodejny Esprit. Podle ní teď pracují s naskladněným zbožím a připravují se na letní otevření.

„Nevíme, jestli se otevření prodejen vůbec dožijeme. Naše ztráty jsou obrovské a pohybují se v řádu desítek milionů korun. Je zarážející, že pomoc od státu je pro nás zatím téměř nulová,“ komentuje současnou situaci Petr Hulec, ředitel značky Bushman.

Také podle majitele značek Pietro Filipi a Kara Michala Mičky je současná situace neudržitelná. Postup vlády nás zaskočil, říká s tím, že chce znovu jednat s ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem o dřívějším otevření velkých center. „Obchodní centra jsou schopná dodržovat přísná hygienická pravidla,“ je přesvědčen Mička.

Sleva z nájmu? Zapomeňte

Všichni oslovení obchodníci také potvrzují, že se zatím ze strany pronajímatelů, ani přes březnové přísliby, významnějších úlev nedočkali.

„Bohužel zatím všichni pronajímatelé vyčkávají a trvají na tom, že máme nájmy zaplatit v plné výši, přestože máme zavřeno a máme milionové ztráty,“ říká Petra Kheková z Retail Fashion. „Slevy na nájemném se nám zatím nepodařilo vyjednat,“ potvrdil také Václav Hrbek ml., který je majitelem sportovní značky Alpine Pro.

Nájemné tak většinou musí platit, i když mají zavřeno. A odklad o tři měsíce jejich problém nevyřeší.

„Ačkoli jsme přistoupili k drastickým úsporným opatřením, přesto nám vzhledem k extrémní výši fixních nákladů spojených s pronájmy v obchodních centrech narůstá ztráta každým dnem o několik set tisíc korun,“ vysvětluje finanční ředitel firmy Steilmann Jan Motlík.

„Jednání s částí pronajímatelů probíhají, část z nich bohužel trvá na plné úhradě nájemného, což je z našeho pohledu za hranicí dobrých partnerských mravů,“ popisuje svou zkušenost generální manažer CCC Roman Puchala.

Ztráty však dopadají i na nákupní centra. Odhadem jde o deset miliard korun za každý měsíc, připomíná Jan Kubíček, předseda výboru Asociace nákupních center.

„Tím pádem samozřejmě máme náklady téměř jako v běžném provozu, my neumíme v takových podmínkách omezit náklady na provoz center na minimum. Máme dlouhodobé smlouvy a musíme platit elektřinu, teplo, vodu, plyn. Také bezpečnostní, úklidové a údržbářské služby, týmy, které ta centra operují a podobně. To vše je v milionových částkách pro každé centrum,“ vypočítal šéf asociace pro Seznam Zprávy.

V červnu začne boj o zákazníka

V červnu tak řetězce nejspíš rovnou otevřou výprodeji. Větší část kolekce, kterou se nepodaří do té doby prodat online, by jinak zůstala ležet ve skladech.

„Pokud se otevře až 8. června, tak většina obchodů půjde do velkých slev. Menší část zboží se zaskladní a půjde do prodeje příští rok na jaře, část na letošní podzim,“ odhaduje Václav Hrbek ml., majitel Alpine Pro.

I Petr Hulec, ředitel značky Bushman, předpokládá, že ceny oděvů dočasně klesnou. „Oděvní značky se budou snažit ještě v rámci letní sezony odprodat vyrobené zásoby. Pro podzimní sezonu se ale naopak dá očekávat trend zdražování kvůli nedostatku vyrobeného zboží, výrobní závody v Asii totiž začínají nabírat nedohnatelnou ztrátu ve výrobě.“

A nejen v Asii. Kvůli koronavirové krizi musela omezit výrobu i společnost Moleda ze Zlína, výrobce klasické i pracovní obuvi. Chyběl jí materiál, který vozí z Itálie, a měla už i tak plné sklady. Celkové ztráty budou znát až na konci roku, a to i tehdy, když se lidé k nákupům rychle vrátí.

„Nemyslíme si, že by zvýšení prodeje bylo tak vysoké, aby kompenzovalo ztrátu z období, kdy prodejny i firmy byly uzavřeny,“ řekl pro Seznam Zprávy Jaroslav Navrátil, ředitel Moledy.

Související témata:

Doporučované