Článek
Redakce Seznam Zpráv oslovila tři největší prodejce na tuzemském trhu. Všichni se shodují, že ojetých vozů je nedostatek. Jednak kvůli pandemii, kdy se auta týdny nevyráběla, a tedy neprodávala ta nová, takže se lidé nezbavovali ani těch ojetých. Navíc prý dramaticky klesl počet dovážených vozů. A zánovní automobily teď vzhledem k poklesu kurzu koruny putují naopak na export.
Lídr trhu nejen českého, ale i ve střední a východní Evropě, AAA Auto, tvrdí, že zdražování je na spadnutí. „Nyní se ještě obchodníci snaží masivními slevami trh restartovat. My jsme například zlevnili celou naši nabídku několika tisíc vozů celkově o 60 milionů korun. Ovšem během několika týdnů poptávka kombinovaná s nedostatečnou nabídkou dle našich analýz postupně vyžene ceny ojetých aut nahoru. Odhadujeme, že to může být až o 10 procent. Levnější než teď už tedy ojetiny nebudou,“ uvádí pro Seznam Zprávy Karolína Topolová, generální ředitelka AURES Holdings, který síť „Áček“ provozuje.
Nejvíc podraží nejlevnější
Nejvíc se podle dvojky na trhu, Auto Esa, prodávají levná auta do 150 tisíc korun a rodinné vozy. Především proto, že lidé trávili dovolenou v tuzemsku nebo destinacích, kam mohli dojet autem. Trojka na tuzemském trhu, Davo Car, která kvůli pandemii oželela ambici mít letošní rok rekordní, tedy prodeje až o pětinu vyšší než loni, vyšší ceny vnímá už teď.
„My samozřejmě sledujeme vývoj na trhu, a že bychom dělali nějaké masivní slevy, to úplně ne. Naopak poslední dobou vyskakují auta nejlevnější, do 150 tisíc, a mají tendenci mírně podražovat,“ potvrzuje pro Seznam Zprávy ředitel společnosti Petr Čakovský. Ve výhledu jde ještě dál: „Nové vozy prakticky vůbec nejsou, zánovní také ne, protože leasingové společnosti protahují své leasingy, nabídka se dost snižuje. Ceny půjdou nahoru. U levnější a střední třídy se můžeme bavit řádově o deseti až patnácti procentech.“
Zásadní rozpor: o kolik
Šéf Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) Petr Přikryl jde se spekulacemi o cenách ještě výš. A také potvrzuje, že už to začalo. „Dokonce u té nejlevnější kategorie do 150 tisíc už je oproti době tak tři měsíce nazpátek cena dokonce o 20 až 25 procent vyšší. Znovu se ukazuje, že trh je živý produkt, že zákazník hledá a není čas na hrdinství, nové auto teď v žádném případě nekoupí. Jsou to spojené nádoby. Cena půjde logicky nahoru, když je aut nedostatek, cena se zvyšuje,“ popisuje Petr Přikryl. Předpokládá, že u ostatních kategorií jde o desetiprocentní až patnáctiprocentní růst.
Také podle Petra Knapa, vedoucího partnera Ernst & Young, jehož specializací je automotive, se růst cen už projevil a bude pokračovat. Na rozdíl od samotných prodejců aut ale odhady mírní. „Zmenšuje se nabídka zánovních vozů a postupně rostou ceny těch nových. To bude působit na zdražování ojetin. Nečekám ale nic úplně dramatického, spíš půjde o jednotky procent,“ říká Knap.