Článek
Lithiové baterie hrají ve světě technologií ústřední roli. Napájejí téměř vše, od smartphonů po elektromobily.
Japonský vynálezce Hideaki Horie tvrdí, že našel způsob, jak snížit náklady na jejich hromadnou výrobu až o 90 procent. „Problém s lithiovými bateriemi je, že se nyní vyrábějí jako polovodiče. Naším cílem je, aby se vyráběly spíš jako ocel,“ říká v rozhovoru Horie.
Podle agentury Bloombeg Horieho inovace spočívá v náhradě základní součásti baterie. Místo elektrod s kovovou konstrukcí a kapalných elektrolytů by byla pryskyřice. Podle něj tento přístup zjednodušuje a urychluje výrobu.
Baterie na bázi pryskyřice také lépe odolává požáru. „Vzhledem k mnoha incidentům je bezpečnost to hlavní,“ řekl Milatee Gupta, analytik skladování energie.
Start-up, který vyvíjí a vyrábí polymerové baterie, získal osm miliard jenů (1,75 miliardy korun), které použije na vybavení továrny na sériovou výrobu nových baterií, jež má začít příští rok.
Nová technologie se však neobejde bez nedostatků. Její polymery nejsou tak vodivé jako kov, což by mohlo významně ovlivnit kapacitu baterie. Prezident společnosti Total Battery Manahem Anderson navíc zpochybnil její schopnost dostatečně konkurovat ostatním zavedeným provozovatelům.
Výroba článku, který tvoří základní jednotku každé baterie, je složitý proces. Vyžaduje čisté prostory s přechodovými komorami pro kontrolu vlhkosti, filtraci vzduchu a přesnost, aby se zabránilo kontaminaci vysoce reaktivních materiálů.
Výroba baterie je také tak drahá, že jen hrstka technologických společností si může dovolit utratit miliardy dolarů za stavbu vhodné továrny. Mezi ně patří například jihokorejská LG Chem a japonská Panasonic.
Lithium-iontová baterie neboli Li-Ion, je typ běžně používané baterie ve spotřební elektronice, která se dá dobíjet. V současné době je nejpoužívanějším druhem baterie.