Článek
V době, kdy stavěl první katamarán, byl to čistě koníček. S jachtingem neměl zkušenosti. „První myšlenku mi vnukl můj otec, který si pro sebe také vlastně postavil takový skládací katamarán. Chtěl jsem vytvořit plachetnici pro sebe a snad pár kamarádů. Vůbec mě v té době nenapadlo, že bych někdy mohl založit firmu a ještě se tím živit,“ vypráví svůj příběh Martin Horák. Říká, že je v tuzemsku jediný, který něco podobného dělá. A jeden ze tří v Evropě.
Jeho Minicat ale budil zájem. „Ukázalo se, že je to životaschopný projekt. Takže jsem byl nucený začít intenzivně studovat vše o jachtingu i konstrukci katamaránů prakticky za pochodu,“ popisuje začátky muž, který vystudoval průmyslový design. Čerpal z dostupných zdrojů, učil se systémem pokus-omyl z internetu, časopisů a knih.
Co je Minicat
Plnohodnotná plachetnice jak pro rekreační využití, tak pro sportovní adrenalinový zážitek.
Unikátní je v tom, že celou loď je možné sbalit do tašky a naložit do auta.
K provozování není potřeba žádný kapitánský průkaz, licence apod. Může si ho tudíž pořídit i naprostý začátečník.
Konkurenti se nám posmívali a s oblibou o našich výrobcích tvrdili, že jsou to oplachtěné matrace.
„První modely byly z dnešního pohledu opravdu školácké a naivní a dnes by zcela určitě neměly šanci na úspěch. Konkurenti se nám posmívali a s oblibou o našich výrobcích tvrdili, že jsou to oplachtěné matrace. Musím přiznat, že měli do velké míry pravdu,“ směje se Martin Horák s tím, že dnes už to o Minicatu nikdo netvrdí.
Celá loď je skládačka
Momentálně je firma na světové špičce v šíři nabízených modelů. Od lodí pro děti až po profesionální jachtaře, kteří chtějí maximální výkon lodě.
Katamarány z Bílovic na Uherskohradišťsku putují do celého světa, export tvoří 95 procent produkce.
„Většina zákazníků jsou začátečníci – troufám si říct – ze 70 procent. Plní si tak své sny o vlastní plachetnici, kterou pak složí do tašky a dají do garáže,“ vysvětluje výrobce katamaránů s tím, že nejběžnější model přijde na 125 tisíc korun.
Během půl hodiny máte postavenou loď.
„Spousta lidí, když slyší nafukovací loď, má představu nějaké vaničky dovezené z Číny. Když pak vidí skutečnou plachetnici, nechtějí tomu věřit. Dnes je to plnohodnotná, dospělá plachetnice. Celá loď je skládačka, včetně stěžně, plachet, plováků, které dofouknete a během půl hodiny máte postavenou loď,“ říká výrobce pro SZ Byznys.
Za 15 let ušli dlouhou cestu. Zatímco kdysi hledali pro jejich švadleny střihy k plachtám a studovali, co všechno taková loď musí mít, dnes používají technologie pro ně dřív nemyslitelné.
Díky regionu spojenému s leteckým průmyslem mají nové postupy na dosah. Laserové řezání, vodní paprsek či sváření hliníku. Plachetnic ročně vyrobí na 500.
Spolupráce s Laurou Dekker
Důležitým bodem v historii firmy bylo zahájení spolupráce s nizozemsko-novozélandskou jachtařkou Laurou Dekker. Držitelkou rekordu. Když jí bylo 16 let, jako nejmladší člověk planety samostatně obeplula svět.
„Sama spolupráce přitom začala vlastně náhodou. Laura na jedné z cest po světě narazila na naši plachetnici a nevěřila tomu, že by taková malá loď vybalená z tašky, mohla fungovat,“ říká Martin Horák.
„Půjčila si ji a byla unešená z toho, jak funguje. Napsala pochvalný článek na svém blogu, tak jsme Lauru kontaktovali a nabídli jí spolupráci,“ vypráví majitel značky, která má ambasadorku Lauru Dekker.
Kromě Laury spolupracují i s dalšími – například Britem Williamem Thomsonem, který se věnuje výzkumu přílivu a odlivu a popularizuje vědu například na BBC či Discovery Channel.
V Čechách pak především s Michalem Krystou, který se chystá přeplout Atlantik na podomácku vyrobené jachtě.