Článek
Cestující v Brně jsou stále blíž rozluštění desítky let staré dopravní hádanky. Podle čelních politiků získává stále reálnější obrysy stavba nového vlakového nádraží. Vláda v úterý vzala na vědomí rozhodnutí centrální komise ministerstva dopravy. Expertní tým doporučil vládě odsunutou variantu u řeky Svratky, asi sedm set metrů jižně od stávajícího. Nové nádraží přijde stát minimálně na 43 miliard korun.
Je to jedna z největších novodobých dopravních investic v České republice, premiér Andrej Babiš si proto od ministra dopravy Dana Ťoka vyžádal detailní rozbor financování. „Jsou to skutečně obrovské částky. Sám chci mít přehled, jakým směrem peníze půjdou,” sdělil předseda vlády.
Vláda prosazuje podvariantu nádraží Ab, která ovšem nepočítá se zapojením podzemní dráhy. Takzvaný severojižní kolejový diametr má propojit okraje města. Brněnští zastupitelé si po dlouhé debatě schválili podvariantu Ac a podmínili odsun nádraží paralelní stavbou podzemky. Podle části odborníků a politiků bez metra po odsunu nádraží zkolabuje veřejná doprava ve městě. „Je škoda, že se Brno a kraj shodly na variantě přesunu a vláda jejich rozhodnutí nerespektuje,” sdělil lidovecký náměstek brněnského primátora Petr Hladík.
Brněnský primátor Petr Vokřál z hnutí ANO je na dovolené, po jeho návratu se kvůli nádraží mimořádně sejdou radní. Budou řešit, jakým způsobem přesvědčit vládu, aby stanovisko ještě upravila. „Nechci situaci dramatizovat. Jsem samozřejmě rád, že si premiér vyžádal podrobnou finanční analýzu projektu. Co se týče varianty přesunu, máme v ruce silné argumenty. Podvarianta Ab prosazovaná ministerstvem dopravy například nepočítala se zpamátněním areálu městských jatek,” sdělil primátorův náměstek pro dopravu Richard Mrázek z hnutí ANO.
Podle ministerstva dopravy však zvolené řešení tuto stavbu do budoucna nevylučuje. „Při vzniku dokumentu bude SŽDC brát v úvahu například dopad sloučení osobní a nákladní železniční dopravy do jednoho vícekolejného koridoru, kolizních průjezdů ve směru do stanice Brno-Maloměřice nebo obsluhu terminálu Brno. Technické řešení také musí umožnit případnou realizaci severojižního kolejového diametru v Brně,” sdělil mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.
Vláda má o brněnském nádraží znovu jednat na konci prázdnin. Kdy se začne stavět, zatím není jasné. Nejoptimističtější odhady počítají s rokem 2020.