Článek
Součástí stavby je i bezbariérově přístupná lávka pro pěší, která propojí přednádražní prostor se čtyřmi nástupišti a jižní částí města. První výluky začnou již v září, přestavba potrvá do října 2024.
„Modernizovaná stanice za více než šest miliard přinese kromě vyšší bezpečnosti také výrazně vyšší pohodlí pro cestující,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Budou využívat nový staniční mobiliář nebo informační systém, který plně odpovídá zavedeným standardům moderního cestování. Jistě také ocení rekonstruované podchody s výtahy nebo eskalátory, díky kterým se dostanou pohodlně až ke svému vlaku.“
Svoboda dodal, že Správa železnic nyní podepsala smlouvu o dílo.
Komplexní modernizací tak projde i kolejiště, především železniční svršek a spodek, a také řídicí dispečerské stanoviště. Navržené řešení umožní výhledově bezúvraťové propojení s tratí Chrudim – Pardubice – Rosice nad Labem. O vyšší bezpečnost se postará nové staniční zabezpečovací zařízení. Ovládat ho budou dispečeři z Centrálního dispečerského pracoviště v Praze.
V rámci stavby se na pardubickém hlavním nádraží také počítá s rozšířením evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS (evropský vlakový zabezpečovací systém, pozn. red.) a úpravou zařízení pro automatické vedení vlaku. Díky čemuž se podle Svobody ve stanici zvýší traťová rychlost až na 160 kilometrů v hodině. V současné době je v hlavních průjezdných kolejích 100 kilometrů v hodině, ve směru na Rosice nad Labem dokonce jen 40 kilometrů v hodině. Jízda vlaků bude navíc znatelně tišší, a to díky použití pružného upevnění kolejnic k pražcům.
Dojde i na modernizaci stávajících a výstavbu jednoho nového nástupiště, včetně zajištění bezbariérových přístupů. Všechna nástupiště budou ve výšce 550 milimetrů nad temenem kolejnice, tedy v úrovni podlahy moderních železničních vozů, což usnadní nástup a výstup z vlaku. Stanice bude také vybavena novým orientačním systémem, rozhlasem a zvukovými majáčky pro nevidomé.
Celkové náklady činí 6 365 944 040 korun bez DPH. Maximální výše podpory Evropské unie může dosáhnout 85 % nákladů. Projekt spoluzaplatí Evropská unie, národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury. Železniční uzel zmodernizuje Společnost Pardubice, kterou tvoří Eurovia CS, Chládek a Tintěra, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.