Článek
Stalo se vám někdy, že jste v e-shopu něco hledali a vyhledávač vám „vyplivl“ něco jiného? Třeba místo čokolády čokoládový pudink, nebo místo iPhonu sluchátka na iPhone?
Nebo neukázal vůbec nic? Pak jste zřejmě nakupovali v internetovém obchodě, který nemá zabudované inteligentní vyhledávání.
„Standardní vyhledávače při zadání dotazu na iPhone ukážou mezi prvními výsledky kabely nebo sluchátka na iPhone, protože se víc prodávají. Relevanci výsledků vyhledávání totiž stanovují podle prodejnosti,“ vysvětluje Gejza Nagy, spoluzakladatel startupu Luigi’s Box.
Čokoládový pudink jste pak místo čokolády na prvních místech vyhledávání mohli vidět proto, že systém hledal slovo čokoládový v popisu produktu.
A pokud jste během nástupu covidu naskočili na vlnu zásobení se vitaminem D3, mohl být problém výživový doplněk na síti vůbec najít. „Standardní vyhledávače totiž hledají až od třetího písmena, kvůli přetížení webu,“ vysvětluje Nagy.
Tuzemská jednička mezi internetovými obchody Alza.cz o nasazení umělé inteligence do svého vyhledávání uvažuje.
„S těmito technologiemi si hrajeme, zkoušíme je a testujeme. Jde například o strojové učení, zpracování přirozeného jazyka nebo LTR (learn to rank, hodnocení řazení výsledků vyhledávání, pozn. red.),“ uvedl ředitel mobilního a webového vývoje firmy Vladimír Dědek. „V tuto chvíli zvažujeme jak cestu vlastního vývoje, tak outsourcing hotového řešení na trhu,“ doplnil.
Nagy tvrdí, že pokud nemá eshop správně nastavené vyhledávání, může 20 až 40 procent dotazů skončit neúspěšně. Počet zákazníků, kteří nákup dokončí, je pak nižší. Zatímco když se vyhledávač optimalizuje, bez výsledku končí řádově jen jednotky procent dotazů.
Jeden z jeho klientů, slovenský elektroshop Nay, který v Česku funguje pod značkou Electroworld, si spočítal, že se mu díky vylepšení vyhledávání zvýšil mezi lety 2017 a 2021 konverzní poměr o 600 procent. Tento ukazatel říká, kolik ze zákazníků, kteří na eshopu něco vyhledávali, nakonec nakoupili.
Gejza Nagy
- Za startupem, který vznikl v roce 2014, stojí společně se spoluzakladateli Tomášem Kramárem (CTO) a Michalem Barlou (CPO).
- Zkušenosti s tvorbou uživatelského rozhraní (UI) má Nagy již od roku 2008, kdy pracoval jako grafický designér ve společnosti Monogram Interactive. Následně coby interaction designer vyvíjel UI a aplikace pro slovenské národní společnosti ve studiu Millennium 000. V lednu 2011 spoluzakládal studio Odyzeo, které se specializuje na optimalizaci online byznysu. Zde je dodnes partnerem.
- Ve volném čase se Gejza Nagy věnuje jachtingu, rád tráví čas se svou manželkou a dcerou a libuje si v kvalitní kávě.
Gejza Nagy založil spolu s Tomášem Kramárem a Michalem Barlou před sedmi lety startup Luigi’s Box, který měl původně „jen“ pomoct eshopům analyzovat, co zákazníci hledají, jak reformulují dotazy a co nakonec vkládají do košíku. V roce 2017 vstoupili na český trh, který pro ně byl z hlediska velikosti zajímavější než ten slovenský. Dnes obsluhují klienty i v Polsku, Rumunsku či německy mluvících evropských zemích.
Kromě analýzy umí jejich nástroj pracující se strojovým učením také vylepšit vyhledávání. Opraví nebo ignoruje překlepy, umí našeptávat a rozklíčovat slangové výrazy a naučit se synonyma.
Slangy v cizích jazycích
„To je výhoda na zahraničních trzích. Pokud má eshop centrálu v Česku, ale weby v různých zemích, je pro českou centrálu těžké podchytit všechny slangy a synonyma,“ popisuje Nagy.
Eshop navíc v reálném čase vidí, co se děje ve vyhledávání. Když nějaké hledané slovo nedává výsledky, dá se hned opravit. „Je to dobré i pro produktové manažery, vidí, že lidé hledají něco, co není na skladu nebo aktuální. Například rouška nebo FFP2. Mohou tak produkty naskladnit, i když to není primárně jejich sortiment,“ podotýká šéf Luigi’s Box.
Luigi’s Box
- Slovenský startup, který poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů. Pomáhá jim pochopit, jak využít data o chování zákazníků při nákupu k navyšování prodeje. Vyniká jednoduchou implementací do jakéhokoliv e-shopu, která zabere pouhých pět minut.
- Skrze strojové učení a umělou inteligenci umí technologie zjistit, jak seřadit nejlépe výsledky ve vyhledávání nebo který produkt má systém doporučit zákazníkovi.
- Technologie Luigi’s Box využívá přes 1000 evropských e-shopů, mezi jeho největší klienty patří Electroworld, Benu, O2, Astratex, Košík.cz, Lékárna.cz či Dedoles.
- Loni utržil od opakovaně platících klientů milion, letos se očekávají dva až tři miliony eur.
- Pracují pro něj tři desítky lidí.
Luigi’s Box má také ukázat alternativy hledaného produktu nebo doplňkové zboží. Využívá ho například internetový supermarket Košík. Když dojde v jeho skladu zboží, které si zákazník objednal, systém umí automaticky nabídnout náhradní produkt.
Podle šéfa Košíku Tomáše Jeřábka si každý zákazník zároveň může nově vybrat, jak se obchod pak zachová. Tedy zda za zákazníka vybere náhradní produkt, jak tomu je doposud, anebo položku v nákupu vynechá.
Tato a další úpravy, které Košík nasazuje od září, podle Jeřábka reálně zrychlily celý nákupní proces – a to jak pro stávající, tak nové zákazníky. „I nový zákazník teď nakliká běžný nákup do čtvrt hodiny,“ tvrdí.
Doplnil, že s novými zákazníky se hodně mění způsob, jak lidé v online supermarketu nakupují. „Stále více zákazníků nakupuje přes vložení nákupního seznamu anebo pomocí vyhledávání jednotlivých slov,“ informoval.
Nagyho startup chystá na konec letošního roku hlasové vyhledávání. Zákazník, kterému se zrovna nechce ťukat do klávesnice nebo potřebuje část nákupu odbýt třeba při řízení auta, by si tak už brzo mohl obsah svého nákupního košíku nadiktovat. „Hlavně mladí jsou zvyklí posílat hlasové zprávy,“ míní Gejza Nagy.