Hlavní obsah

Naděje pro problémové boeingy. Do týdne by stroje MAX mohly opět létat

Foto: Reuters

Pokud bude FAA spokojený s tím, jak Boeing vyřešil problémy u letadla 737 MAX, mohl by model brzy znovu na nebe.

Boeing se možná konečně oklepe z krize, kterou mu způsobilo vyřazení jeho nejprodávanějších letadel 737 MAX z provozu. Americký Federální úřad pro letectví za několik dní rozhodne, jestli bude moci model znovu vzlétnout.

Článek

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) je v závěrečné fázi hodnocení navrhovaných změn u letadla Boeing 737 MAX, které již téměř dva roky nesmí létat. Celý proces by měl být ukončen v příštích dnech a povolení k letům by mohl stroj získat 18. listopadu. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje.

Šéf FAA Steve Dickson agentuře Reuters řekl, že očekává, že proces bude dokončen v nadcházejících dnech, jakmile bude agentura spokojená s tím, jak Boeing vyřešil bezpečnostní problémy, které přispěly ke dvěma vážným nehodám, při nichž zahynulo 346 osob. Boeing odmítl zprávu komentovat.

Rozhodnutí FAA přichází v době, kdy se k rozhodnutí o obnovení letů blíží také další regulátoři ve světě.

Povolení letů by bylo pro Boeing důležitým krokem v jeho cestě k oživení. Problémy jeho nejprodávanějšího letadla a jeho odstavení z provozu v březnu 2019 přispěly k nejhorší krizi firmy.

Až Boeing získá povolení od FAA, musí aerolinky dokončit aktualizaci softwaru a tréninky pilotů. Tento proces bude trvat nejméně 30 dní. Pak teprve se letadlo může vrátit na oblohu.

Největším provozovatelem letadla MAX jsou aerolinky Southwest Airlines. Ty uvedly, že bude trvat několik měsíců, než splní požadavky FAA, a nyní neplánují pravidelné lety s letadlem do druhého čtvrtletí roku 2021.

Odstavení letadla z provozu stálo amerického výrobce letadel miliardy, zasáhlo dodavatele firmy a vyvolalo také vyšetřování Boeingu a FAA, mimo jiné kvůli nedostatečné transparentnosti a slabému dohledu při vývoji letadel. Vyšetřování amerického ministerstva spravedlnosti stále neskončilo.

Problémy, které měl Boeing s letadlem MAX, ještě zhoršila koronavirová pandemie. Firma snížila výrobu a zrušila tisíce pracovních míst. Boeing také jedná s aerolinkami o převzetí 450 již vyrobených letadel 737 MAX, která jsou uskladněná po celých Spojených státech.

Minulý měsíc čínský letecký regulátor uvedl, že ještě nestanovil časový rámec pro návrat letadla do provozu. Šéf evropského regulátora pro leteckou bezpečnost v září řekl, že stroje MAX by mohly dostat povolení od regulátora k obnovení letů v listopadu a obnovit lety do konce roku. Generální ředitel Air Canada Calin Rovinescu v pondělí prohlásil, že očekává obnovení letů s modely MAX v Kanadě na počátku příštího roku.

Doporučované