Článek
V provizorním provozu má být v létě, stavbaři ho dokončí příští rok na jaře stejně jako kompletní rekonstrukci hořínské plavební komory. Nyní je třeba konstrukci unikátního mostu upravit tak, aby zůstal zachován historický vzhled, řekl dnes ČTK stavbyvedoucí Jan Prokeš ze společnosti Metrostav. Investorem stavby je Ředitelství vodních cest.
Ocelovou konstrukci mostu, která samotná váží 90 tun, dnes přes takzvané ohlaví plavební komory položil největší mobilní jeřáb v ČR. Výsledná váha mostu včetně vozovky bude 400 tun. „Jsou tam čtyři hydraulické válce, které budou mostní konstrukci zdvihat. Zdvihat se bude jen v případě proplouvání vyšší lodě, která bude předem nahlášená,“ uvedl Prokeš.
Mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský uvedl, že zdvižný most přes ohlaví plavební komory je v Evropě unikátní. Dnešní osazení mostu považuje za přelomový okamžik, při kterém získala komora největší technologický prvek. „Nejtěžší stavební práce tedy v zásadě končí a překlápí se do prací menších, v podstatě zednických a jemných technologických,“ dodal.
Hořínská plavební komora bude po dokončení všech úprav nejen prostupná pro až sedm metrů vysoké lodě, ale také bude širší. Stavbaři ji kompletně opravují, instalovali i nová vrata do její horní i spodní části. V plném provozu by měla být od dubna 2021, úpravy začaly loni na jaře.
Komora je součástí šedesátikilometrové plavební cesty po Vltavě mezi Mělníkem a Prahou. Postavena byla v roce 1905, aby byla po Vltavě v tomto úseku možná plavba po celý rok.
Ředitelství vodních cest také nechává na vodní cestě mezi Mělníkem a Prahou zvyšovat podjezdní výšku na sedm metrů, aby mohly projet i větší osobní lodě a též lodě s kontejnery. Právě proto je třeba postupně obnovit a upravit 11 mostů. Splavnost zlepší i prohloubení dna o 40 centimetrů na 2,2 metru. Celková investice do navyšování plavebních parametrů Vltavy z Mělníka do Prahy je zhruba 1,8 miliardy korun, část peněz je z evropských dotací, část ze Státního fondu dopravní infrastruktury.