Článek
Narodila se do rodiny pilotů, a tak Zara Rutherfordová sevřela knipl malého letadla prvně už v šesti letech. V jedenácti skákala s padákem a úplně sólo začala létat ve čtrnácti.
Teď, o pět let později, si dala nový cíl. Chce pokořit rekord Američanky Shaesty Waizové, která sama obletěla zeměkouli ve třiceti v roce 2017. Teprve devatenáctiletá dívka s belgicko-britskými kořeny už proto podstoupila okolo 130 hodin sólových letů.
Na dívky se zájem o létání osamělá Zara nenarazila
„Když jsem vyrůstala, měla jsem ráda létání a STEM. STEM je anglická zkratka pro vědu, technologie, strojírenství a matematiku. Nikdy jsem však neviděla žádné jiné dívky ani ženy, které by to dělaly, a neměla jsem tak kamarády, holčičí kamarádky se stejnými zájmy,“ vysvětlovala před letem Zara.
„To je docela odrazující, když hledáte někoho, na koho se můžete s těmi stejnými zálibami spolehnout, ale prostě nikdo nebyl. Takže doufám, že obletem světa a vystupováním v médiích snad některé dívky povzbudím k letectví a STEM,“ dodala.
Letoun vyráběli i v Česku
Ultralight Shark, ve kterém chce Zara zeměkouli obletět, patří k nejrychlejším strojům své kategorie. Motor o výkonu 75 kW zvládne letoun s rozpětím křídel skoro osmi metrů dostat až k rychlosti 300 kilometrů v hodině. Klasicky ho vyrábějí ve slovenské Senici a českém Hodoníně.
V tomto případě má dvoumístný jednomotorový letoun místo druhého pasažéra extra palivovou nádrž. Ani tak však malý stroj nemůže přes oceány napřímo. Ze Skotska proto poletí na Island, do Grónska, Kanady, odtud obletí obě Ameriky po východním pobřeží na jih a po západním na sever, pak zamíří do Ruska, východní a střední Asie, na Blízký Východ a nakonec do Evropy.
Doma skoro za tři měsíce
Celou trasu zvolenou tak, aby splňovala požadavky Guinnessovy knihy rekordů na „let kolem světa“, zobrazuje animace ve videoreportáži v úvodu tohoto článku. Zpátky v Belgii, v městě Kortrijk, ze kterého mladá pilotka včera odpoledne vyletěla, chce být 4. listopadu.
„Jsem nervózní, myslím. Taky mám trochu pochyby. Peru se s tím, aby mi došlo, že za hodinu vylétám. Myslím, že můj další krok bude zkontrolovat znovu počasí. Za běžných podmínek dorazím do Skotska dnes večer. Nejsem si jistá, jestli to bude ten případ. Ale budu se snažit, co nejlépe umím, samozřejmě ale bezpečně,“ popisovala své dojmy devatenáctiletá dívka před vzletem.
Největší riziko bude hrozit nad Ruskem a Grónskem
Celkem Zara plánuje 70 zastávek a 19 dní odpočinku. Dohromady přeletí 57 zemí na pěti kontinentech, přičemž rovník překoná dvakrát.
Jako největší výzvy vnímá přelety nad odlehlými lokacemi jako sever Ruska či Grónska. „Nežije tam moc lidí, takže pokud by se něco pokazilo, ocitla bych se v docela nepříjemné situaci,“ dovysvětlila pro server BBC. Kvůli letu nacvičovala kromě údržby stroje také třeba záchranu z potopeného letounu. Zároveň se kromě fyzického tréninku musela mentálně připravit na to, že na cestě bude dlouhou dobu sama.
„Takže, zatímco poletím, můžu poslouchat hudbu, bohužel nemůžu koukat na filmy. Ale mám nastavený playlist a mám i podcasty. Tak snad mě to zaměstná, zatímco budu tam nahoře pět, šest hodin v kuse… Taky budu volat často s rodiči, kamarády a rodinou,“ uvedla na odlehčenou Zara.
Pilotek je mezi piloty pouhý zlomek. Jak je to v Česku?
„Tohle je její sen. A je to to, co chce dělat. A to vyšší poslání je také opravdu důležité. Jsem velmi, velmi pyšný, že to chce zkusit a přilákat více mladých žen a dívek k přírodním vědám a k letectví. Protože pouze pět procent pilotů na světě jsou ženy. A to opravdu není statistika, na kterou bychom měli být pyšní,“ dodal těsně před odletem i otec mladé pilotky Sam Rutherford.
Poslední údaje Mezinárodní sdružení ženských pilotek (ISWAP) potvrzují, že loni činil celosvětový podíl žen mezi piloty jen 5,1 procenta. Nad průměr se dostaly například USA, Austrálie, bezmála se sedmi procenty sousední Německo a skoro s deseti procenty i Jihoafrická republika a Irsko. S více než 12 procenty potom vedla Indie.
Třeba Británie už měla zastoupení pod pět procent a pod hranicí čtyř procent skončila i jinak pokroková Skandinávie.
Při pohledu na srovnání mezi aerolinkami situace vesměs odpovídají srovnání států. Rozdílné je třeba posazení British Airways. Samotné stojí největší britské aerolinie nad celosvětovým průměrem podílu obsazení pozice pilotů ženami.
Situace letos se vlivem koronavirové pandemie a propouštění v letectví dost možná proměnila, podle predikce ISWAP zmíněné agenturou Reuters však zřejmě opět podíl ženského elementu klesne.
Dívkám chybí povzbuzení i vstřícnost, schopnosti ne
Například největší česká letecká společnost Smartwings dnes hlásí podíl skoro čtyři procenta. Z celkového počtu 452 pilotů zaměstnává 18 žen.
Pro tak nízké zastoupení žen může být hned několik důvodů – rozhodně však nejde o to, že by ženy pilotovaly hůř než muži. To ostatně dokazuje existence americké armádní jednotky pilotek (WASP) za druhé světové války. Globální podíl studentek pilotování se pohybuje kolem 12 procent, ale z těch se jen pět procent dostane do služby.
Kromě často skloňované platové nerovnosti je jedním z hlavních důvodů fakt, že některé aerolinky nevychází vstříc ženám, které chtějí kombinovat kariéru a rodinu. Zaměstnání provází časté tréninky, průběžné testy a desítky hodin na letovém simulátoru, a samozřejmě plánování a plnění letových tras. A tříčtvrtinový nebo poloviční úvazek pro některé společnosti nepřichází v úvahu. O propagaci žen pilotek se společnosti postupně stále víc snaží.
Stejně jako Zara Rutherfordová, která by prý jednou znovu obletěla svět klidně i v elektrickém nebo vodíkovém letadle, „ale ta technologie na to teď ještě není připravená,“ dodala pro deník Financial Times.
Příští rok se chystá na univerzitu a chce se stát astronautkou. Ta má na poli vědních oborů pod zkratkou STEM asi třetinový podíl ženstva, což představuje druhý nejlepší výsledek. Na dohled parity už jsou medici – lékařky medicíny už drží podíl 44 procent.