Článek
Prodejci kol v posledních týdnech zaznamenali nebývale velkou poptávku od zákazníků z celého Česka, kteří se snaží z tenčící se nabídky vybrat nové jízdní kolo. Tradičně vysoká jarní poptávka po tomto zboží se letos sešla s jeho omezenou dostupností, na což si v diskusních skupinách na sociálních sítích stěžuje nejeden cyklista.
„V jarních měsících postihne cyklistický trh loňský výpadek výroby v Asii,“ vysvětlil situaci Aleš Hrdlička, jednatel olomouckého výrobce a distributora jízdních kol a elektrokol Voice Bike. Loni měli prodejci jízdních kol v Česku žně a distributoři díky vysoké poptávce vyprázdnili sklady.
Prodej se kvůli uzavřeným cykloobchodům přesunul na internet a e-shopy nyní evidují obrovský nárůst odbytu. „Na českém trhu vypukla mezi výrobci, obchodníky a zákazníky panika. Čelíme nebývalému zájmu o jízdní kola i doplňky. Denně odesíláme deset až dvanáct balíků s koly,“ řekl Filip Horák, provozovatel přerovských cykloprodejen Sapa Bike.
Firma Sapa Bike v únoru do svých skladů navezla první stovku jízdních kol, ale už jsou takřka vyprodaná. Výrobci sice další dodávky slibují, ale kdy dorazí, se neví. České montážní závody se potýkají s nedostatek komponent od asijských výrobců, takže firma sice vyrobí kolo, ale chybějí jí například sedla.
Prodejny Sapa Bike letos zatím dostaly od českého výrobce jen zlomek objednaných kol. Situace na trhu s jízdními koly začíná připomínat období před rokem 1989, kdy bicykly byly v tehdejším Československu nedostatkovým zbožím.
Zájemci o nové jízdní kolo letos navíc musí počítat s vyššími cenami, což souvisí s výrazným zdražením dopravy z Asie. Její cena se zvedla o 600 procent a někde se to promítnout musí. Český cyklistický trh se podle prodejců bude z dopadů pandemie vzpamatovávat ještě příští dva až tři roky.
Loni prodej kol v Česku výrazně vzrostl. Lidé totiž trávili dovolenou většinou v tuzemsku a v době uzavřených sportovišť bylo jízdní kolo vhodnou alternativou, jak si udržet kondici.