Hlavní obsah

Na zkoušku v autoškole čekají tisíce lidí. Připlatí si až čtyři tisíce

Foto: Profimedia.cz

Autoškoly fungují i během zákazu závěrečných zkoušek. Musí však dodržovat přísná opatření proti šíření viru.

Pandemie zkomplikovala vyřizování řidičských oprávnění. Tisíce potenciálních řidičů nemohou vyrazit na silnice, což se začíná promítat také do byznysu prodejců aut i samotných autoškol.

Článek

Uplynul měsíc od chvíle, kdy autoškoly musely narychlo zrušit závěrečné zkoušky studentů. Vláda je totiž na začátku letošního března kvůli pandemii zakázala. Opatření zdrželo za uplynulý měsíc více než 15 tisíc žadatelů o řidičské oprávnění, tvrdí Asociace autoškol ČR. Provoz autoškol přitom v současnosti zakázaný není, jen se prodlužuje fronta lidí, kteří na složení závěrečné zkoušky čekají.

Měsíčně ji v průměru absolvuje kolem 12 500 studentů. Kromě toho čekají však na své zkoušky i studenti, které zdržela při absolvování autoškoly pandemie už dříve.

Celý článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

To vše tak ještě navyšuje už tak velký nápor žadatelů u autoškol a úřadů. Ten se tak kvůli současnému zákazu přenese do dalších měsíců a provozovatelé se s ním budou muset vyrovnávat.

„Vzhledem k tomu, že zákaz pořádání závěrečných zkoušek přetrvává už měsíc, je jasné, že se po jejich znovuobnovení požadavky nakumulují. Obávám se, že to bude pak problém nejen pro autoškoly, ale také úřady,“ sdělil místopředseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný.

Informace potvrzuje také tisková zástupkyně Svazu měst a obcí ČR Alexandra Kocková.

„Jednáme s tajemníky, zkušebními komisaři i zástupci autoškol a samozřejmě Ministerstvem dopravy. Už koncem března jsme apelovali na řešení této nelogické situace, kdy je umožněn provoz autoškol, ale je zakázáno konat závěrečné zkoušky, v důsledku čehož se akorát kupí žadatelé a o to větší problémy nastanou při opětovném spuštění zkoušek,“ sdělila.

Podle Asociace autoškol ČR bude zákaz zkoušení trvat ještě minimálně další dva týdny, tedy alespoň do poloviny letošního dubna. Situace se přitom začíná pomalu dramatizovat. „Řidičská oprávnění si nevyřizují jen lidé, kteří dovrší dospělosti, ale jsou to také lidé, kteří potřebují řídit kvůli práci nebo potřebují obnovit svůj průkaz, což je nyní limituje v jejich pohybu,“ dodal Horázný.

Autoškola bude stát čtyři tisíce navíc

Takové čekání s sebou však nese nemalé náklady. Klienti totiž po dohodě s autoškolou musí uměle prodlužovat svůj výcviku, aby „nevypadli ze cviku“ a mohli se účastnit obnovených zkoušek.

„Ze zkušenosti víme, že lidé, kteří s řízením nemají zkušenosti a delší dobu před zkouškou trénink vynechají, z 90 procent zkoušku nakonec nezvládnou,“ potvrdil místopředseda asociace.

„Většina klientů kupuje jednu až dvě jízdy za týden. Při ceně pět set korun za jízdu si někteří z nich připlácejí už čtyři tisíce k autoškole navíc. Výhledově čekám, že ještě alespoň další dva týdny bude zákaz trvat. Klientům, kteří čekají na složení zkoušky, se jednoznačně získání řidičského oprávnění výrazně prodraží,“ potvrdil Horázný.

Není se tedy co divit, že lidé, kteří mohli pionýrské vyjížďky ve vozech s L na střeše odsunout, neváhali.

„Přestože začíná jaro, poptávka není taková jak obvykle bývá. Zájem je nižší, protož naši potenciální klienti, kteří řidičák nutně nepotřebují, autoškolu odkládají. Nevidí perspektivu, že budou na konci vyzkoušeni. Raději chtějí počkat, až se dá situace zpět do normálu,“ potvrdil Horázný.

15 dní ze zákona

Až omezení padnou, čeká armádu žadatelů další překážka – nedostatek zkušebních komisařů, jejichž diáře se rychle zaplní.

„Žadatelům o závěrečnou zkoušku k řidičskému oprávnění musí být podle zákona tato možnost do patnácti dnů umožněna. Obávám se ale, že to nebude z časových kapacit možné. Ze strany autoškol na dodržování termínu ale budeme trvat,“ zdůraznil Horázný.

„Po obnovení provozu bude v rámci závěrečných zkoušek největším problémem Praha. Hlavní město řeší problémy s kapacitou i v běžném období. V ostatních částech Česka by měla být bez problému,“ tvrdí Jan Bajgar, tiskový mluvčí Asociace zkušebních komisařů ČR.

Řešením by mohla být podle něj lepší časová organizace. Většinou zkouška totiž v Česku probíhá tak, že se test i závěrečná jízda konají ve stejný den. Efektivnější by však bylo pořádat v jeden den pouze testy a v dalším termínu realizovat pouze závěrečné jízdy.

„V případě, že by tlak opravdu rostl, máme v záloze ještě armádní zkušební komisaře. Ti jsou ochotni do kritických oblastí přijet vypomoci a začít zkoušet. Je jich podle mých informací kolem dvou desítek,“ doplnil Bajgar.

Žádný řidičák, žádné auto

Pokles vykonaných závěrečných zkoušek může výhledově začít dělat problémy i byznysům v jiných oborech, například v prodeji aut. Petr Vaněček, provozní ředitele Aures Holdings, provozovatel autocenter AAA Auto, například uvádí, že za poslední měsíc pozoruje desetiprocentní pokles prodeje aut mladým lidem ve věku do 25 let.

„To lze přisuzovat právě menšímu množství absolventů autoškoly. Obecně se však v rámci českých autocenter AAA Auto v březnu formou online prodeje prodalo stejné množství aut jako v předešlých měsících,“ doplnil Vaněček pro Seznam Zprávy.

Autoškoly musely loni několikrát provoz zastavit kvůli vládním koronavirovým opatřením úplně. Nejdříve během nouzového stavu na jaře, následně pak také na více než měsíc i na podzim. Letos i přes přísná opatření mohly autoškoly fungovat, podmínkou byly například respirátory a dodržování maximálního počtu osob.

V Česku působí zhruba 3000 autoškol.

Doporučované