Článek
Cestujícím prý chutná občerstvení v letadlech AirAsia tolik, že dopravce údajně jedná podle pravidla „poptávka určuje nabídku“.
Lidé na to mají chuť, tvrdí společnost
„Zpozorovali jsme výrazný apetit pasažérů, pokud jde o naše palubní menu, a tak na něj zkrátka odpovídáme,“ řekla vedoucí manažerka značky Catherine Gohová na tiskové konferenci začátkem tohoto týdne.
První restauraci s nabídkou složenou výhradně z letadlového občerstvení otevřela největší asijská nízkonákladovka v Kuala Lumpur, hlavním městě své domovské Malajsie. Nese stejné jméno, jakým aerolinka označuje právě i svá palubní menu: Santan (v malajštině znamená kokosové mléko).
Nejde o podvrh, přijdou další
Jídlo v inovativním podniku vyjde podle CNN zhruba na tři dolary, v přepočtu tedy asi na 70 korun. Zákazníci si mohou objednat třeba Pak Nasser’s Nasi Lemak, což je specialita přímo od AirAsia, která se skládá z misky rýže s chilli omáčkou, kuřecího masa, smažených ančoviček, křupavých arašídů a půlky vejce natvrdo.
O tom, že Santan není trik nebo pouhý pokus, svědčí i vyjádření dopravce, že do pěti let míní otevřít více než sto restaurací tohoto typu.
Aerolinka ve ztrátě. Pomoc našla i v Brně
AirAsia doufá, že místními specialitami přetáhne cestující od svých západních konkurentů. Šéf společnosti Tony Fernandes rovněž uvedl, že jde o součást širšího plánu aerolinky stát se také lifestylovou značkou.
Největší nízkonákladový dopravce v Asii se pravděpodobně snaží vymanit ze své rostoucí finanční ztráty, která v letošním třetím čtvrtletí poskočila meziročně o pětinu na 55 milionů dolarů. Vedení firmy mimo jiné viní novou daň, která v Malajsii od září zatěžuje cestující odlétající ze země poplatkem mezi dvěma až 36 dolary v závislosti na tom, v jaké třídě stát opouštějí. Platí přitom, že vyšší standard vyjde na více peněz.
USA se o Asii budou přetahovat
Agentura Reuters dále uvádí, že AirAsia přišla o svůj plán otevírat nové linky do Spojených států, protože americký úřad pro civilní letectví zhoršil bezpečnostní hodnocení malajsijských dopravců o úroveň níž do druhé kategorie.
Deník E15 v polovině listopadu informoval o tom, že malajsijská aerolinka našla oporu v expanzi na nové trhy třeba i v České republice. Spolupráci s AirAsia oznámil brněnský vyhledávač letenek Kiwi.com.
Otázkou zůstává, nakolik úspěšný bude plán leteckého dopravce s restauracemi nabízejícími palubní jídla. O samotnou Malajsii a jihovýchodně sousedící asijské země zvyšují zájem i americké jídelní řetězce. Pizzerie Domino plánují jen na domácí půdě AirAsia otevřít 300 poboček do konce příštího roku. Rychlé občerstvení KFC tam má 700 podniků a konkurenční McDonald’s nedávno oznámil investice ve výši 300 milionů dolarů, se kterými se chce v regionu rozrůst o více než 400 dalších výdejních míst.