Článek
Investice ČD v řádech až miliard korun směřují zejména do příštích let. Dráhy mají nyní ve výrobě 21 elektrických souprav RegioPanter, které za dva roky nasadí v západních Čechách.
ČD se nedávno dohodly s plzeňskou Škodou na koupi celkem 50 těchto vlaků a také pěti souprav pro Moravskoslezský kraj. Ve výrobě je i 50 dálkových vozů, které budou mít dráhy pro jízdní řád 2021/2022. Podnik v současnosti také vypsal soutěž na 90 vozů pro linku Praha-Hamburk a také další jednotky pro regionální dopravu.
Jídelní vozy ČD na bistrovozy
Vedle nových vlaků letos dráhy pokračují v rekonstrukci starších vozů. Týká se to zejména jídelních vozů, které přestavují na bistrovozy. Celkem dráhy nyní mají 33 restauračních a 23 bistrovozů, první tři přebudované vozy už jsou v provozu. Letos by měla začít také modernizace 12 starších jednotek Stadler, které dráhy koupily v Německu pro dopravu v Olomouckém kraji.
Také RegioJet bude letos investovat do dálkových i regionálních vlaků, na konci roku totiž poprvé v Česku začne jezdit na nekomerčních tratích, konkrétně na trati Brno-Bohumín a v Ústeckém kraji. Celkem by mělo jít o 50 vozidel za přibližně čtvrt miliardy korun.
Nové vlaky RegioJetu z Rumunska, Leo Express kupuje z Číny
Společnost letos nasadí do provozu 16 nových vozů Astra z Rumunska. Dopravce s nimi chce navýšit kapacity na trasách Praha-Ostravsko-Košice a Praha-Brno-Vídeň/Bratislava, kde letos registruje navýšení počtu cestujících o 13 procent. RegioJet v současnosti pořizuje vozy také pro regionální dopravu, a to v Česku i na Slovensku.
Leo Express příští rok nasadí do provozu tři nové vlaky CRRC z Číny. Nové vlaky budou mít s 310 místy větší kapacitu než stávající vozy Stadler, které mají zhruba o 80 míst méně. Společnost má zároveň opci na koupi dalších 30 vlaků z Číny.
Leo Express nové vlaky nasadí na nové i stávající linky. Od prosince bude zajišťovat spoje v Pardubickém a Zlínském kraji. Nové vlaky však bude nasazovat i na současné přeplněné spoje. Podle šéfa dopravce Petera Koehlera se bude chtít přesunout i na další tratě, a to v Česku i v zahraničí. Zatím tomu podle něj brání monopoly státních dopravců.
Dopravci investují i kvůli dlouhodobému růstu přepravy. ČD loni přepravily 179 milionů cestujících, nejvíce za deset let. Meziročně více lidí cestovalo také vlaky RegioJetu. Jeho dálkové soupravy loni přepravily 5,9 milionu cestujících, meziročně o 1,2 milionu více. Navýšení počtu cestujících o 20 procent na 1,8 milionu ohlásil i Leo Express.