Článek
Princip této technologie spočívá v tom, že vůz jedoucí samostatně bez řidiče je ovládán řidičem ve voze před ním. „V uzavřeném areálu univerzitního kampusu se vyvíjená technologie nyní testuje,“ řekla mluvčí univerzity Petra Halíková.
Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Technického vývoje, dodal: „‚Follow the Vehicle‘ ilustruje vysoké technické standardy našich současných asistenčních systémů a demonstruje, co všechno nám tyto systémy v kombinaci s dalšími technologiemi umožní v oblasti autonomního řízení.“
K rozeznávání obrazu a identifikaci trojrozměrných objektů v okolí testované vozy Škoda Superb využívají senzory, které jsou dodatečně vybaveny kamerovým systémem, speciálními senzory, radarovými systémy a komunikační jednotkou. Zkušební vozy „Follow the Vehicle“ tak čtou celou řadu různých údajů, například aktuální polohu vozidla a parametry související s řízením. Systémy také sledují okolí vozu a aktuální provoz v reálném čase.
„Praktické použití nového řešení je hlavně pro výrobce aut, jejich distributory, servisy aut, v podstatě kdekoliv, kde je potřeba pracovat s větším vozovým parkem. Lze takto řešit například převozy aut s menším počtem lidí,“ uvedla mluvčí. Podle ní je projekt momentálně ve fázi experimentální ověřování různých možností řízení vozidel.
„V rámci projektu se nám podařilo spojit zkušené výzkumníky a studenty z několika odborných oblastí, jelikož autonomní řízení vozidel vyžaduje multidisciplinární přístupy,“ uvedl rektor univerzity Václav Snášel.
S testováním technologie nyní na univerzitě pomáhají dvě vozidla Škoda Superb. Před zahájením jízdy se oba vozy identifikují prostřednictvím digitálního kódu. Testovací vozy jsou vybaveny řadou moderních technologií.
„Myšlenka ‚Follow the Vehicle‘ se řídí jednoduchým principem: dvě auta, jeden řidič. Nadřízený vůz řízený člověkem určuje všechny relevantní parametry jako rychlost, směr, trasu, jízdní dráhu či cílovou destinaci. Mnohá data týkající se pohybů volantu, akcelerace a brzdění získává podřízený vůz bezdrátovým přenosem z vozu vpředu. Druhý vůz jede za prvním vozem ve vzdálenosti až deseti metrů,“ uvedla Halíková.
K rozeznávání obrazu a identifikaci trojrozměrných objektů v okolí testovací vozy využívají senzory, které jsou dodatečně vybaveny kamerovým systémem, speciálními senzory, radarovými systémy a komunikační jednotkou. Zkušební vozy tak dokážou rozpoznat řadu různých údajů, například aktuální polohu vozidla a parametry související s řízením. Systémy také sledují okolí vozu a aktuální provoz v reálném čase.