Článek
České dráhy tak testují provoz těchto vozidel typu RegioSpider, obdobné by postupně měly začít jezdit i na dalších středočeských regionálních tratích, řekl středočeský krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).
Nově nasazené vozy dříve působily v Německu, oproti stávající mají bezbariérový přístup, dostatek místa, jízda v nich je komfortnější a sedne si do nich až 71 cestujících, jde tedy o nízkokapacitní typ. „Do budoucna by to mohl být základ pro obnovu méně vytížených regionálních tratí,“ uvedl Borecký. Do jednoho vozu se vejde osm kol, hodí se tedy i na turisty využívané trasy.
Provozně úspornější tyto vlaky nebudou, ale kvůli modernějšímu motoru budou ekologičtější. „Dosahují maximální rychlosti 120 km/h,“ řekl náměstek pro osobní dopravu Českých drah Jiří Ješeta. Tomu je ale třeba přizpůsobit infrastrukturu, protože na většině regionálních úseků je maximální povolená rychlost nyní nižší.
Nyní nasazené vozy budou na trati jezdit rok, poté je čeká další modernizace včetně instalace bezdrátového internetu, elektrické zásuvky a klimatizace. Podle Boreckého ale na tratích budou jezdit nadále moderní vozy, které postupně pořídí České dráhy, původní motoráky se sem už nevrátí.
Další obnovu čekají i vytíženější trati u Prahy, kde by měly přibýt soupravy typu RegioShark. „Od roku 2023 začnou jezdit první soupravy z Prahy přes Rudnou do Berouna, a potom na cyklu Beroun - Rakovník,“ doplnil Borecký. Do budoucna by měly jezdit i z Rakovníka do Kladna a na Prahu.