Článek
V současné pandemické krizi platí, že firmy jsou lépe organizovány než státní správa a vláda. Kromě toho, že samy testují své zaměstnance a motivují je, aby dodržovali hygienická opatření, připravují i vlastní očkovací strategie.
„Co se týče očkování na covid-19, aktuálně hledáme cesty a způsoby, jak tento benefit svým zaměstnancům zajistit, stejně jako jim každoročně nabízíme možnost očkování na chřipku,“ říká pro SZ Byznys mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká. „Nicméně v tomto případě vše závisí na dodávkách vakcín, kde jsou až několikaměsíční lhůty. Ze strany zaměstnanců je o tento benefit zájem,“ dodává.
Raiffeisenbank testování svých zaměstnanců zajišťuje od ledna letošního roku, kdy se domluvila s poliklinikou Agel o provádění antigenních testů na covid-19 přímo v budově banky. Zaměstnanci, kteří chtějí docházet do kanceláře, mají možnost se nechat zdarma otestovat, přičemž o výsledku testu jsou během zhruba 15 až 20 minut informování textovou zprávou.
„Během prvních 14 dnů se nechalo otestovat na 439 zaměstnanců, z toho čtyři měli test pozitivní,“ uvádí Kopecká s tím, že i nadále platí základní hygienická pravidla, jako je nošení roušek uvnitř budovy, dodržování minimálně dvoumetrových rozestupů a rozdělení zaměstnanců do skupin.
Aktivně vyvíjejí své očkovací strategie i další finanční instituce. „O možnosti očkování vlastních zaměstnanců jednáme s představiteli veřejné správy a jednání vedeme i se společnostmi, které očkování jako službu mohou nabízet. Chceme být připraveni na chvíli, kdy bude dostatek vakcín a současně budou proočkované všechny ohrožené skupiny obyvatelstva,“ uvedl mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.
Banka chce očkování nabídnout jako službu pro zaměstnance nakoupenou od autorizovaných společnosti, kterou bude realizovat ve vlastních prostorách.
Koksovny i automotive
Na očkování se aktivně připravují i firmy z průmyslové skupiny MTX Group Petra Otavy, která zřídila tzv. covid tým, ve kterém zástupci všech firem vyhodnocují nastavená preventivní opatření.
„V Moravskoslezském kraji, kde máme některé velké podniky, jako jsou OKK Koksovny, Al Invest Břidličná, Coal Mill nebo bruntálský závod Strojmetalu, jsme v kontaktu s krajem a máme připravenou očkovací strategii, kterou spustíme ve chvíli, kdy bude vakcína dostupná pro veřejnost,“ říká místopředseda představenstva MTX Group David Bečvář.
Zaměstnanci budou očkováni v podnikových zdravotnických zařízeních. „Abychom si udělali obrázek o případném zájmu našich zaměstnanců o očkování, provedli jsme průzkum v závodě Al Invest Břidličná včetně jeho závodu Tapa Tábor a výsledek ukázal, že o očkování by mělo zájem až kolem 90 procent zaměstnanců,“ dodává personální ředitelka skupiny MTX Jana Zimová.
Anketa
Skupina s více než 2500 zaměstnanci a obratem ke 40 miliardám korun eviduje díky přísným opatřením – například měření teploty při příchodu do závodu či ozónovým čističům vzduchu – počet potvrzených případů nemoci covid-19 pod jedno procento. „Na prevenci stále pracujeme. V těchto dnech jsme například nakoupili desetitisíce respirátorů třídy FFP2, které budeme v provozech používat místo roušek. Naši zaměstnanci si budou moci respirátory také zakoupit pro osobní potřebu, a to za nákladovou cenu, tedy zhruba 13 korun za jeden kus,“ dodala Zimová.
Milion naočkovaných
Vlastní aktivitu vyvíjí i Svaz průmyslu a obchodu, který o očkovací strategii jedná s Ministerstvem zdravotnictví. „Téma jsme vznesli na Radě pro covid-19 a poukázali jsme na to, že v původní vládní strategii se úplně zapomnělo na podnikové lékaře. Upozornili jsme, že by to byla hloupost, protože firmy jsou schopny zajistit při očkování rychlost, mají systém, disciplínu, řád a velkou motivaci pro očkování. Pokud se ve firmě řekne, pojďme se nechat očkovat, většina lidí půjde,“ říká pro SZ Byznys viceprezident Svazu průmyslu Jan Rafaj.
Podle Rafaje jsou firmy schopny poměrně rychle naočkovat zhruba milion lidí. Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO 2011) už oznámil, že očkovací strategie bude rozšířena i na podnikové lékaře. „Přijdeme na řadu, až bude dostatek vakcín a budou očkované kritické rizikové skupiny a kritická infrastruktura. Reálně čekám někdy v dubnu až květnu,“ dodává Rafaj.
Velký zájem o brzké očkování mají i automobilky v čele se Škoda Auto, která vidí očkování jako jediný způsob rychlého návratu k normálu. Automobilka dlouhodobě spolupracuje také s Klaudiánovou nemocnicí a její mobilní očkovací tým v lednu naočkoval klienty Domova pro seniory v Mladé Boleslavi.
Na vakcínu netrpělivě čeká i majitel táborské firmy, která vyrábí svíčky do zapalování. „Rádi bychom rozjeli očkování pro naše zaměstnance. Máme svého lékaře, který by to zajistil, děláme pravidelně testování. Uložil jsem zásobovačům, aby zjistili, zda není možné vakcíny nakoupit přímo u výrobců, zatím to ale možné není. Jakmile budou vakcíny k dispozici, chceme se do toho zapojit – samozřejmě čistě na bázi dobrovolnosti,“ říká Mojmír Čapka, majitel Brisk Tábor.
V postiženějších regionech se firmy kvůli pandemii potýkají s vyšší nemocností. Například výrobce stavebních materiálů Saint-Gobain, který má závody například v Litomyšli, má nemocnost na úrovni tří až sedmi procent, nicméně zatím žádný závod nemusel zavřít. „Jestliže bude možné, aby firmy očkovaly své zaměstnance, tak tuto možnost našim zaměstnancům poskytneme, a to za podmínek stanovených vládou a Ministerstvem zdravotnictví,“ uvádí personální ředitel Saint-Gobain Robert Kudrna.