Článek
Vlaky RegioJetu, který spadá pod skupinu Student Agency Radima Jančury, odjíždějí ze Slovenska, oznámila v pondělí společnost. Důvodem je dle dopravce skutečnost, že slovenské ministerstvo dopravy nerozhodlo dostatečně s předstihem, kdo bude provozovat vlaky na vytížené regionální trase Bratislava–Komárno.
RegioJet
Provozovatel osobní autobusové a železniční dopravy byl založen v roce 2009.
Stoprocentním vlastníkem je Student Agency.
V roce 2017 RegioJet přepravil dohromady téměř 16 milionů cestujících.
Tržby za 1. pololetí 2019 činily 905 milionů korun, zisk před zdaněním 102 milionů.
„RegioJet opakovaně žádal ministerstvo dopravy, aby rozhodlo nejpozději do 15. září. Opakovaně upozorňoval na to, že po tomto termínu musí začít s kroky, které vyžaduje zákon v souvislosti s ukončením provozu, a nebude už možné garantovat další zajištění provozu,“ uvedl dopravce v tiskové zprávě. Na této regionální trati fungoval RegioJet od roku 2012 a loni zde převezl přibližně čtyři miliony cestujících.
„Končí tam (na zmíněné regionální trase, pozn. red.) regionální dotované vlaky. Jinak jsme ale největší dopravce mezi Českem a Slovenskem a tím zůstáváme i nadále,“ komentoval odchod pro Seznam Zprávy Radim Jančura.
Rakouská a slovenská náhrada
Český dopravce se chystá na vlnu propouštění i odchod z budovy, kde na Slovensku do současnosti sídlil. „Znamená to zrušení tamní pobočky a propuštění zhruba 150 lidí. V budově jsme v nájmu, takže není složité odejít. V tuto chvíli jsme zahájili jednání s tamním pracovním úřadem. Při hromadném propouštění se totiž musí jet podle určitého procesu,“ popisuje vlastník Student Agency. Přesným počtem výpovědí si Jančura nebyl jistý, ale slovenský Denník N uvedl, že by se mělo jednat přibližně o 90 lidí.
RegioJet na této trati nahradí rakouský národní dopravce ÖBB a slovenský státem ovládaný dopravce ZSSK, informuje ČTK. Dle slovenského ministra dopravy Andreje Doležala se do tendru zapojil i RegioJet, ale tito dva konkurenti přednesli lepší nabídky.
Nechtějí nás tam
„Odchází se nám lehce. Bylo to ekonomicky neudržitelné,“ uvedl Radim Jančura. Slovensko bylo podle jeho slov pro RegioJet dlouhou dobu ztrátové. „Když jsme začali, byli jsme chvíli v zisku, ale poté, co slovenská vláda zavedla slevy, polovinu cestujících jsme prakticky vozili zadarmo a už jsme byli ztrátoví,“ vysvětlil.
„Stará vláda vůči nám byla agresivní, řekli, že tam Čehúni nemají co jezdit. To je pak těžké, když je stát vaším nepřítelem. Myslel jsem si, že se to změní po volbách, ale na ministerstvu dopravy zůstali stejní lidé, kteří bojovali proti nám,“ tvrdí Jančura. „Nemá smysl někde fungovat, když vás tam nechtějí,“ dodal.
Student Agency v létě dokázala generovat mírný zisk, ale ten stačil pouze na vyžití, řekl zakladatel skupiny. Výrazně k tomu přispěly spoje do Chorvatska, které přepravily celkem okolo 60 tisíc lidí a tuto sobotu skončí. S touto službou počítá společnost dle své tiskové zprávy i příští rok.
S příchodem září se s tím, jak se začaly zvyšovat denní přírůstky nakažených v Česku i v celé Evropě, situace zase zhoršila. „Budeme to muset přežít, věříme, že se to během dvou tří týdnů začne otáčet. Češi se vždy strašně rychle oklepou a věřím, že to tak zase bude,“ předpovídá Jančura. Varuje však, že do budoucna bude tendence mezi dopravci dále zdražovat.