Hlavní obsah

Internet se obrátil proti Pirátům. Rozjela se kampaň, kterou nemohou ukočírovat

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Piráti analyzují dezinformační kampaň, jež je proti nim vedená. Trápí je především anonymní profily na sociálních sítích, jejichž autoři se tváří jako členové Pirátské strany. Jsou vulgární a agresivní, aby poškodili image Pirátů.

Článek

Symbolem nadcházejících voleb do Poslanecké sněmovny bude víc než kdy dřív dezinformační kampaň. Podle analýz dezinformačních webů a řetězových e-mailů bývají nejčastěji směřovány proti České pirátské straně.

Její analytici dennodenně sbírají data o fake news, které se o Pirátech v Česku šíří. Daří se jim tak vysledovat trendy na české dezinformační scéně.

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Novým jevem podle nich jsou anonymní profily, které se vydávají za členy nebo příznivce Pirátské strany. „Tyto profily záměrně zveřejňují vulgární a agresivní komentáře, aby příjemci těchto zpráv měli pocit, že takto jednají Piráti,“ popisuje mluvčí strany Jakub Dušánek.

Vymyšlené profily mají často obecně znějící nebo naopak neexistující jméno a podle Dušánka zároveň často pozitivně působí na stránkách jiných politických stran. Příkladem je třeba řetězový e-mail, v němž vystupovala pirátská dvojice s vymyšleným textem, ve kterém vyjadřovala přání, „aby jejich rodiče a prarodiče zemřeli na koronavirus, aby se vykoupili za zločiny, které celý život páchali proti matce Zemi“. Přeposílaly si to stovky až tisíce seniorů s komentářem „zde už bohužel nepomůže ani pár přes držku“.

Piráti tvrdí, že tyto profily často pocházejí z takzvaných „trollích farem“, kde je možné si jejich činnost objednat. „Některé mediální agentury tuto službu nabízejí, přestože je v mnoha případech za hranou etiky,“ tvrdí Dušánek. Konkrétní agentury však nejmenuje.

V minulosti se k tomu však přiznal třeba Jaromír Soukup. „Jedna z našich firem je takzvaná PR agentura, Médea PR. A my tam máme oddělení, kterému se říká oddělení sociálních sítí. A většina těch zaměstnanců v tom oddělení jsou lidé, kteří právě píší na Facebook a do těch diskuzí jaksi v zájmu toho klienta, který si to platí,“ uvedl v roce 2019 v jednom ze svých pořadů. Na jeho prohlášení později reagovala asociace APRA sdružující komunikační agentury.

Anketa

Postupují sociální sítě vůči dezinformátorům dostatečně tvrdě?
Ano
28,1 %
Ne
71,9 %
Celkem hlasovalo 14848 čtenářů.

Hitem posledních týdnů podle pirátských analytiků byly reakce související s posledními hlasováními Poslanecké sněmovny či Senátu. Před dvěma týdny začali zachytávat třeba více dezinformací týkajících se pirátského návrhu na korespondenční hlasování.

„Podle dezinformátorů chtěli Piráti korespondenční hlasování k tomu, aby zmanipulovali hlasy seniorů,“ říká mluvčí.

Dlouhodobou stálicí pak jsou zprávy o tom, že strana chce do Česka vozit migranty a dávat jim byty, že chce výrazně danit byty nebo že „dostává noty z Bruselu“. „Lži na toto téma oprášil premiér Andrej Babiš a jeho tým poradců v nejnovější propagační brožuře,“ podotýkají Piráti.

Ostatně premiéra Babiše označují vedle anonymních profilů za jednoho z hlavních dezinformátorů.

„Nejnověji je aktivní premiér, a to jak ve veřejných projevech ve Sněmovně, tak ve své předvolební tištěné agitaci,“ říká Dušánek. Dalšími veřejně známými lidmi, kteří podle Pirátů o nich šíří nepravdivé informace, jsou senátor Jaroslav Doubrava (severočeši.cz), europoslanec Ivan David (SPD), předseda SPD Tomio Okamura a také Jana Bobošíková, která letos kandiduje za Volný blok.

Až k soudu se pak dostaly dezinformace aktivistky Nely Liskové, která šířila fake news o pirátské místopředsedkyni Olze Richterové.

Poté, co podle nich grafiku týkající se danění bytů zveřejnil i poslanec ANO a hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák, chtěl pirátský poslanec Mikuláš Ferjenčík zařadit na jednání pléna bod o rozeznávání dezinformací. Poslanci jej však nepodpořili. Hejtman později svůj tweet smazal.

Doporučované