Článek
Rozvolnění přišlo právě včas - alespoň tedy pro majitele horských hotelů, penzionů či chat.
Vánoční a silvestrovské pobyty tvoří u domácích poskytovatelů ubytování i více než polovinu příjmů zimní sezony a ta podle všech indicií proběhne podle obvyklého scénáře - i když ještě není jasné, jak budou fungovat vleky v lyžařských střediscích.
Podle odhadů vyhledávače ubytování Explorio pokryjí letos v tomto období Češi tři a půl milionu noclehů. To znamená více než čtyři miliardy korun jen za ubytování. „Ty čtyři miliardy odhadujeme podle údajů statistického úřadu za uplynulé období a vzhledem k našemu průzkumu. Samozřejmě se nedá očekávat, že se ta situace zlepší ze dne na den,“ říká František Peterka, zakladatel Exploria.
Většina hostů podle jejich průzkumu očekává dražší nebo stejně drahou dovolenou jako loni. Víc než polovina má připravené kapesné až pět tisíc korun na pobyt. Zhruba pětina dokonce až 10 tisíc.
„To jsou peníze, které mohou hotely jednoduše získat, pokud nabídnou kvalitní doplňkové služby a program. Ať už jsou to různé animační programy, lyžařská škola a podobně,“ vypočítává Peterka s tím, že jsou to letos právě rodiny s dětmi, nikoliv firmy, kdo bude mít chuť utrácet.
Je tedy jen na šikovnosti majitelů horských chat a penzionů, jakou zábavu navíc a tím pádem další zdroj peněz vymyslí.
Ke zdražování nejlepší doba
Úbytek zahraničních turistů podle jejich odhadů vykryjí ti domácí. Řada lidí totiž bude mít obavy vyjet do zahraničí, do Rakouska, na Slovensko či do italských Alp.
Provozovatelé hotelů a penzionů se tak podle Peterky nemusí podbízet cenami. I přesto, že po další odstávce kvůli pandemii znovu začínají v prázdných penzionech a chatách od nuly a snaží se lákat klienty.
„Poptávka tak může výrazně převyšovat nabídku, což způsobí, že hotely i s těmi omezeními si mohou dovolit prodávat pobyty dráž. Náš odhad je, že to bude o nižší desítky procent,“ říká Peterka a vysvětluje, že tak usuzují podle místy silné letní sezony pro domácí turistický ruch. „Některé hotely odhadují, že utržily ve srovnání s minulými roky za letošní letní sezonu o dvacet třicet procent víc,“ upřesňuje.
Vyhledávač Explorio
Start: říjen 2019
Nabízí okolo 1500 ubytovatelů a 1500 aktivit pro rodiny a děti, zakládá si na nabídce jen těch nejkvalitnějších prokazatelně vhodných pro děti.
Ve 4. čtvrtletí 2020 očekává až 500 tisíc návštěv měsíčně.
Celkově za 2020: čtyři miliony návštěv
Na FB Explorio.cz vyrostlo z nuly až k počtu 300 000 fanoušků s měsíčním zásahem až 1,5 milionu uživatelů.
Zdroj: Explorio.cz
Zdražování už začalo třeba v Peci pod Sněžkou v Krkonoších. „My jsme zvýšili ceny zhruba o patnáct procent. Ne kvůli covidu, ale vzhledem k tomu, že jsme tak tři poslední roky nezdražovali. Byla to souhra náhod,“ říká provozovatel Penzionu U Vleku Javor Patrik Šíla, jehož zařízení má kapacitu 36 lůžek. „Všechna místa jsou už teď na silvestra obsazená. Nám se už deset let vrací pořád stejná parta lidí a ani letos to nezrušila,“ vypráví Patrik Šíla pro SZ Byznys.
Jiní však s růstem cen nepospíchají. Po týdnech, kdy nevydělali ani korunu, se snaží zákazníky nevylekat a vyčkávají. „My jsme přebírali hotel 1. září, jsme noví majitelé a počkáme, co bude,“ sdělila Seznam Zprávám Veronika Pilarová, jejíž Hotel Labuť ve Vrchlabí nabízí 53 lůžek.
Na rozdíl od menších penzionů nebo chalup oni mají na silvestra zatím jen pár rezervací. „Lidi se bojí a vyčkávají, co bude. Ale my stejně uděláme silvestra tak jako tak, s živou hudbou,“ plánuje nová provozovatelka hotelu.
Větší hráči zatím vyčkávají
Stoprocentní obsazenost nemají ani větší hotely. I jejich provozovatelé zatím čekají, co přijde.
„Když budeme přesvědčeni, že ten stav je trvalejší, a ucítíme, že lidé mají chuť, chtějí si odpočinout, vrhneme všechny síly na to, abychom závěr roku dostali na čísla, která ty tržby udělají,“ popisuje plány Martin Plachý, generální ředitel Royal Spa. Skupina provozuje hotely v Luhačovicích, Ostrožské Nové Vsi, Velkých Losinách a Mariánských Lázních a prozatím hlásí silvestrovskou obsazenost kolem třiceti procent.
„Plánujeme, že to bude každopádně bez hudby, bez bujarého veselí. Jestli bude platit stupeň 3, tak se stejně zavře ve 22:00,“ dodává Plachý.
I když je obsazenost oproti minulým rokům zatím relativně nízká, za týden může být vše jinak. „Pokud chce někdo vyrazit na hory na silvestra, musí rezervaci provést v nejbližších dnech,“ varuje Peterka z Exploria.
Reklama ano, nebo ne?
Marketing má podle Františka Peterky cenu i v dnešní době. „Bez marketingu o sobě dnes nedokážete dát vědět. Je mylná představa spoléhat pouze na velké rezervační servery a slevové portály,“ říká pro SZ Byznys s tím, že touto cestou podnikatel sice získá zákazníky, ale často s nulovou nebo zápornou marží. Vyplatí se mu prý utratit za to, aby daný hotel dostal zákazníky přímo na vlastní webové stránky.
„Domluvit si ubytování i služby na míru, jedině tak můžou získat skutečně svého zákazníka. Když se k němu budou dobře chovat a nabídnou mu ty správné služby, tak se k nim ten zákazník vrátí opakovaně,“ vysvětluje zakladatel vyhledávače Explorio.cz.