Článek
Důvodem výluk jsou plánované rekonstrukce několika úseků koridoru, vlaky tak budou na trase nabírat v následujících dvou až třech letech zpoždění v desítkách minut. Zejména regionální spoje pak nahradí autobusy.
Největší úpravy, které ode dneška provedly České dráhy, se týkají vlaků linky Ex 3 railjet a EuroCity Metropolitan/Hungaria v úseku mezi Prahou a Brnem, které pojedou odklonem přes Havlíčkův Brod. Časové posuny vzniknou také u vlaků SuperCity, spojů linek Ex1, Ex2, R18 a R19 na linkách z Prahy na Ostravsko, Valašsko, Slovácko a přes Českou Třebovou do Brna. Některé spoje budou nově zastavovat v Chocni. Od 4. května budou regionální spoje mezi Chocní a Českou Třebovou nahrazeny autobusy. Vedle těchto změn jízdního řádu dráhy upozornily, že dále platí i omezení zavedená kvůli pandemii koronaviru. Ostatní dopravci na trase počítají zejména s prodloužením jízdní doby svých spojů.
Výluky způsobí rekonstrukce, které nyní začnou a budou pokračovat i do dalších let. Práce na jednotlivých místech začnou v různých termínech. Jde především o úseky Velim-Poříčany, Brandýs nad Orlicí-Ústí nad Orlicí, Brno-Svitavy a také pardubického železničního uzlu včetně trati mezi Pardubicemi a Stéblovou. Na konci příštího roku by měla začít rekonstrukce mezi Chocní a Uherskem.
Cestující výluky pocítí zejména při cestách mezi Prahou a Českou Třebovou a také mezi Brnem a Českou Třebovou. Většina spojů mezi Prahou a Brnem pojede odklonem přes Vysočinu. Jízdní doba mezi metropolemi se tak prodlouží asi o 25 minut. Výjimkou bude linka R19 a některé ranní a večerní spoje, které pojedou po původní rozestavěné trase přes Českou Třebovou, vlaky zde ovšem budou nabírat zpoždění. Výluky omezí také vlaky mezi Prahou a Olomoucí, které pojedou kvůli stavebním pracím asi o deset minut déle. Regionální doprava na rozestavěných úsecích pak bude většinou nahrazena autobusy.